V otazce 1) je IMHO spravna i odpoved "c", prece existuji USB kabely, jimiz je mozno data mezi pocitaci prenaset. Chtelo by to otazku (např. PC nejsou v blizke vzdalenosti) zpresnit.
Tohle je IMHO ukázka toho, jak nemá test vypadat. Odpověď se prakticky u všech otázek dá uhádnout bez jakékoli znalosti a nemá s očekávaným výstupem nic společného. Navíc tu je Pavlem zmíněná chyba.
Dovolte mi, abych se jako autor tohoto DUMu vyjádřil ke komentářům kolegů p. Wagnera a p. Netušila. V první otázce je opravdu možná odpověď i volba c, to mi uniklo, pokusím se o nápravu. S tím, že očekáváný výstup nemá nic společného s tímto testem také souhlasím, ale tentokrát jsem v tom nevinně. Snažil jsem se test uplatnit ve správné kolonce ŠVP, tedy u hardwaru, ale ta existuje pouze pro 1. stupeň a tam byl materiál zamítnut pro nepřiměřenou náročnost. Postupoval jsem tedy jako p. Suchoradský, který svůj materiál také umístil k jinému očekávanému výstupu než ve skutečnosti patří, a to už prošlo. Je to zřejmě systémová chyba. A nakonec s tím, že odpověď se dá prakticky u všech otázek uhádnout bez jakékoliv znalosti, nemohu souhlasit. Je to velmi snadné pro žáky, kteří mají počítače jako koníček a všechny termíny uvedné v možných odpovědích znají. Ale jistě se mezi žáky najdou i tací, které počítače "neberou", termíny neznají a bez skutečné znalosti periferních zařízení počítače nedokáží tedy odpovědět. A ještě bych rád zdůraznil, že všechny DUM si může učitel upravit dle svého, tedy může i zvýšit náročnost testu jinými možnostmi odpovědi.
Chtěl bych se ze solidarity zastat kolegy Sokoláře. Vytvořit dokonalý test na podobné téma je úkol velmi těžký a vyžaduje dlouhé ověřování, na žácích různých škol. Tady šlo autorovi asi o to ( tsk jsko v mých zveřejněných ukázkách) představit test, který používá na své škole, pro své žáky. Příklad by mnohol inspirovat další učitele a po úpravě otázek a jejich přizpůsobení úrovni vlastních žáků, může být použit i jiných podmínkách, docela jiné školy, než je autorova. DUM takovou možnost přímo nabízí a autor ji v reakci na kritiku připomíná. Pokud jde o hádání odpovědí, tomu se zabránit nedá nikdy a je to častý argument těch, kteří chtějí použití testů zpochybnit. Je fakt, že pouhé 3 autorem nabídnuté odpovědi úspěch žáka při hádání silně zvyšují. Sám v testu preferuji nejméně 4 alternativní odpovědi. Chápu, že je těžké takové odpovědi najít, aby nebylo jejich zařzení zpochybňováno. Testy bx neměly být v učitelově hodnocení žákovy práce samoúčelem a nelze je používat jako jediný zdroj hodnocení žáka. Ale jako jedna z forem hodnocení jsou vodnou volbou, navíc velice oblíbeny u žáků, ale i u učitelů.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
SOKOLÁŘ, Tomáš. Test na periferní zařízení počítače. Metodický portál: Materiály do výuky [online]. 01. 07. 2008, [cit. 2025-06-24]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/test-na-periferni-zarizeni-pocitace-2.html>. ISSN 1802-4785.