Vážený pane kolego, dovolte mi vyjádřit se i k této Vámi vytvořené aktivitě. Dost mi chybí počáteční instrukce. didaktický test by měl být uveden instrukcí o počtu správných odpovědí a způsobu jejich výběru. K otázkám samotným, otázka 4 je příliš chaotická, souhlasím, že by tyto pojmy měly být vyzdviženy, přesto však lze najít elegantnější formulaci. Otázka 7 je pro žáka ZŠ matoucí. Moho z nich má stříbrné doplňky, které černé nejsou. To, že se to stane až za nějakou dobu je věc jiná. Otázka 10, je barvení plamene sodíku vlastností, kterou by žáci na ZŠ měli znát? Totéž u otázky 17. Otázka 18 "nejrozšířenějším prvkem Vesmíru" je nepříliš elegantní formulace. Závěrem mi dovolte pochválit několik otázek v testu. Velmi se mi líbí ty otázky, v nichž žáci hledají podle charakteristických vlastností prvek. Z didaktického hlediska je u nich třeba vybrat vlastnosti podstatné, samotný myšlenka je však povedená. Také kladně hodnotím, že jste postihl širší oblast učiva.
Dobrý den, jak je mým dobrým zvykem vyjádřím se k tomtuo DUMu a k připomínkám p. kolegy Ruska.
Test je bez věcných chyb (zde by představovaly opravdu problém) a přiměřeně obtížný. Trošku mi v něm vadila jediná formulace: V otázce č. 16 mi zadání "Který . z ot.č. 16 ..." připadlo nejdřívě takové, že se vztahuje třeba k předchozí otázce - proč ne rovnou "v této otázce, v tomto úkolu"? Jinak detaily: Slitiny mohou mít někdy i charakter sloučenin kovů, ale to je dost problematická diskuze a je v testu vyřešená tím, že se nabízí jasně jen možnost sloučeniny nekovů. Staniol - používá se vlastně ještě? U ot..č.5 jsou tam vlastně 2 atomu vodíku, ale ne volné - z kontextu je ale vidět, že se čeká odpověď "molekula".
Jak vidno, tak nesdílím pohled pana kolegy Ruska. Jsem sice pro diskuzi, ale zdá se, že kdyby se přidali třeba 3 další, tak vytvoříme společně spíše zmatek. K připomínkám p. Ruska: Ot. č. 4 mi nepřipadá chaotická, ale zřejmě vychází z praktických zkušeností ve výuce, kdy žáci leckdy vůbec netuší, o čem je vlastně řeč. Zbarvení plamene Na není taková věda, učit to samozřejmě asi nemusí každý, ovšem test pochopitelně je stavěný na určitý konkrétní obsah výuky. Pokud tedy si učitelé testem dají vnutit, aby se fakt, že Na barví plamen žlutě, častěji učil na ZŠ, tak to není zas tak přehnané a škodlivé. Li je snad jiné - ale u položky 17 lze ke správné odpovědi dojít vylučovací metodou bez znalosti faktu, jak barví Li plamen. Formulace "nejrozšířenější prvek Vesmíru" by snad mohla obsahovat "ve Vesmíru", ale nijak mě nezarazila. Čerrnání stříbra: Stříbro černá - to je fakt. Něco jako tvrzení typu "pes štěká", "železo rezne"- každý dovede uvést příklad, kdy se to zrovna neodehrálo, ale to neznamená, že to neplatí. Žáci navíc mohou mít slitinu Ag či slitinu nového stříbra, kde Ag vůbec není.
Dobrý den, dr. Melichar mne předběhl, tudíž asi nemusím odpovídat a jemu jen poděkovat :-)... Má snaha je vycházet skutečně z mé vlastní praxe, z běžné výuky, ale přiznávám, že na úvod by se hodilo pár informací k testu (které jsou však běžné pro standardizovaný test).
Vážení kolegové, v takovém případě spolu můžeme jen tiše nesouhlasit. K formě testu snad jen to, že test je test, a i když existuje třídění na testy standardizované didaktické, atd. nemění to nic na tom, že ve škole používaný test by měl být jasný. Vycházím ze své praxe, proto tvrdím, že jakákoli nejasnost, nepřesná formulace, možný dualizmus významu jdou proti efektivitě. Proto je potřeba diskutovat. Pane magistře Chupáči, použil jste tento test ve třídě?