Materiál do výuky

Stížnosti I

24. 10. 2025
Autor
Mgr. Václav Novotný
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výuková hodina zaměřená na rozvoj dovedností žáků v oblasti psaní formálních stížností v cizím jazyce (zde v němčině) a práce s digitálními nástroji (MS Word, MS Teams). Pedagog využívá vizuální podněty – obrázky neuklizeného hotelového pokoje (toaleta, pokoj, kuchyně v apartmánu, postel) – jako základ pro stimulaci slovní zásoby a praktického použití jazykových struktur. Žáci na základě prohlédnutých obrázků a konzultace slovní zásoby formulují vlastní stížnost na vedení hotelu a zasílají ji učiteli prostřednictvím MS Teams.
Součástí hodiny je kontrola práce pedagogem, zpětná vazba a reflektivní shrnutí výsledků. Aktivitu je možné rozšířit o hraní rolí a zasazení do autentického kontextu a tím ji proměnit v mediační jazykovou aktivitu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
197.54 kB
PDF
22_nemecky_jazyk.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita má jasnou strukturu a přirozeně propojuje reálné komunikační situace s využitím digitálních nástrojů. Téma stížností na nepořádek v hotelu je autentické a motivující, protože vychází z reálného života. Inovativnost spočívá v kombinaci práce s online slovníky, psaní formálního dopisu v MS Word a sdílení dokumentů přes MS Teams. Výuka podporuje spolupráci i tvořivost, žáci sami formulují text a sdílí výsledek digitálně. Reflektivní fáze umožňuje zpětnou vazbu a hodnocení jazykového projevu.

Výukový materiál rozvíjí Klíčovou kompetenci digitální – zapojení do společnosti prostřednictvím digitálních technologií, a Klíčovou kompetenci komunikační – vyjadřování, protože žáci sdílí data uvážlivě a volí jazykové prostředky podle komunikační situace.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.