Statistika

Materiál byl publikován 28. 11. 2011 a od té doby byl 5808× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 1,
počet hodnocení: 4.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 zatím nikdo hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 zatím nikdo hodnocení: 2 zatím nikdo hodnocení: 1 4 uživatelé
 
Doporučit materiál

Jak citovat

EFFENBERGER, Tomáš. Starověká literatura. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 28. 11. 2011, [cit. 2019-07-19]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/staroveka-literatura.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 15347
Anotace

Jedná se o pracovní list, který procvičuje znalosti z oblasti literatury středověku. Úkolem je odpovědět na jedinou otázku, jejíž znění ovšem žák zjistí až po té, co odpoví na dostatečné množství otázek s možnostmi. Otázky se zaměřují na nejvýznamější díla, spisovatele, ale také na základní poznatky o náboženstvích.

Autor

Tomáš Effenberger (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

vystihne podstatné rysy základních period vývoje české i světové literatury, významných uměleckých směrů, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlenídalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

starověká literatura, starověk, indická literatura, čínská literatura, hebrejská literatura

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání gymnaziální vzdělávání
Typická věková skupina 16 - 19 let
Celková velikost 127,49 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledStarověká literatura.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word127,49 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr. Radek Sárközi
vloženo: 28. 11. 2011, 18:24:46

Proč jsou všechny otázky zaměřeny pouze na vědomosti? To chceme mít z absolventů gymnázia chodící encyklopedie? Podle mě mají na víc! Umožnil bych jim více přemýšlet a nejen papouškovat fakta…

2. autor: Stanislav Zajíček
vloženo: 28. 11. 2011, 21:06:51

Možná autorovi křivdím, ale podle tohoto materiálu se domnívám, že svým žákům do světa starověké literatury ani nedovolí nahlédnout (vycházím z obsahu kolonky Očekávaný výstup). Jistě si dal mnoho práce se sestavením onoho kvízu, ale nebylo by lepší promyslet několik příkladů, jež např. ukáží, jak jiné je dejme tomu orientální myšlení ve vztahu k evropskému? Jak nás omezuje převod do češtiny? Proč je formálně i věcně chybné mluvit např.o „buddhismu“, nemluvě o nonsensu označovat jej jako „náboženství“? Jak je vůbec ošidné užívat formule *ismus, jsme-li v těchto vodách? Ukázat žákům originální text nějaké kratší básně Li-Po a probrat techniku překladu (internet poskytne mnoho podkladů s anglickým pozadím)? Zadat domácí četbu dobrého převodu Eposu o Gilgamešovi a hledat v něm poté onoho „otce příběhů“, t.j. ujasnit si, jaké základní fabule v něm najdeme ve vztahu k pozdější (evropské) epické tradici? Podívat se v něm na povahu „města“ a porovnat ji s viděním „města“ v 1. knize Mojžíšově (přiznám se, že bych i trval na rozlišování, a nikoli slučování pojmů 1.kniha Mojžíšova a Genesis; i k tomu je okénko do starověku dobré – učit se úctě k věci zvané tradice).

Zkrátka jsem chtěl těmito nesoustavnými poznámkami říci, že literatura starověku (pozor na chybu v čl. Anotace) je příliš vzácná na to, abychom s ní plýtvali toliko na paměťový trénink; k tomu jsou mnohem lepší vyňatá slova.

 

 

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.