Materiály do výuky základní vzdělávání Sociální průzkum třídy
Materiál do výuky

Sociální průzkum třídy

1. 9. 2025
Autor
Mgr. Jiří Břehovský, Ph.D.
Spoluautor
Mgr. Daniela Bímová, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Digitální vzdělávací zdroj Sociální průzkum třídy je koncipován jako návrh projektové výuky s cílem naučit žáky shromažďovat a zapisovat statistická data a dále s nimi pracovat při využití základních statistických pojmů, se kterými se při výuce statistiky na ZŠ seznamují. Tematicky je zaměřen na zpracovávání a analyzování shromážděných reálných dat v rámci známého statistického souboru za využití programu Excel. Žáci si osvojují vhled do metod získávání a zpracování dat, který jim může napomoci při kritickém posuzování věrohodnosti informačních zdrojů.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
440.69 kB
PDF
Metodika_pro_ucitele_(DVZM07-F).pdf
Tabulka
145.32 kB
Tabulka
2_Datove_tabulky_ZS_(DVZM07-F).xlsx
Metodika
909.31 kB
PDF
1_Socialni_pruzkum_tridy_ZS_(DVZM07-F).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
1x
Tabulka
Komentář recenzenta

Materiál je vhodné zařadit na závěr výuky tematického celku Statistika a pravděpodobnost, popřípadě později jako formu zopakování učiva statistiky. V průběhu práce se žáci naučí aplikovat získané poznatky ze statistiky při řešení reálné situace ve známé sociální skupině, získají zkušenosti při sběru statistických dat, při analýze a výpočtu budou aktivně využívat prostředí programu Excel.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence digitální – generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti – může učitel využít vzdělávací strategie:

- zařazovat do výuky takové aktivity, ve kterých žáci vyjadřují své představy za pomoci digitálních technologií,

- podporovat žáky v experimentování s různými možnostmi, jak vyjádřit myšlenky za pomoci digitálních technologií,

- nabízet žákům zdroje a příležitosti k úpravám digitálního obsahu s cílem přizpůsobit ho či obohatit pro další účely.

Žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- vytvářet a upravovat digitální obsah za pomoci různých nástrojů (např. i systémů s AI),

- vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.