Statistika

Materiál byl publikován 08. 03. 2010 a od té doby byl 7190× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 3/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 3,
počet hodnocení: 1.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 zatím nikdo hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 1 uživatel hodnocení: 2 zatím nikdo hodnocení: 1 zatím nikdo
 
Doporučit materiál

Zařadit do kolekce

Kolekce

Zvolte kolekci:
Materiál
Název materiálu:
Popis materiálu:
Autor materiálu:

Jak citovat

BALÍK, Ondřej. Sámova říše - čtení ve Fredagárově kronice. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 08. 03. 2010, [cit. 2020-02-24]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/samova-rise-cteni-ve-fredagarove-kronice.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 22590
Anotace

Dvoustranný pracovní list umožní žákům číst překlad původního textu z kroniky tak řečeného Fredagara a touto cestou je přivede k Sámově říši. Čtení pramene je pro žáky poměrně náročné, ale při uplatnění zásad čtení obtížného textu („kruhové“ čtení, systém poznámek atd.), popřípadě při práci ve skupinách je výsledek vždy překvapivě dobrý. List je používán při výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ.

Autor

Mgr. Ondřej Balík (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku státůdalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Průřezová témata
Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

Sámo, Sámova říše, kronika, Fredegár, Slované, Avaři, Langobardi, Franská říše

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 414,25 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledSámova říše.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word217,09 kB
stáhnoutNáhledSámova říše.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument197,16 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr.et Mgr. Aleš Franc
vloženo: 08. 03. 2010, 12:37:16

Samotný pracovní list je zpracován velmi kvalitně, tj. odborně správně a názorně. Souhlasím s autorem, že pro žáky 7. ročníku ZŠ to bude poměrně náročné čtení. V souvislosti s tím si dovolím položit trochu kacířskou otázku: „Potřebuje žák 7. ročníku ZŠ znát, co byla Fredegarova kronika, příp. kde přesně ležela Sámova říše“? „A k čemu tyto informace ve svém věku využije?“ V odpovědích se zřejmě neshodneme, bude asi platit „co učitel, to názor“, vedle toho se i přesvědčíme, že také nebude existovat jen jediná a ta nejsprávnější odpověď… Ale zkusme se zamyslet nad stále zdůrazňovanou tendencí ve výuce dějepisu k podrobné faktografii ve smyslu učení založeného na memorování poznatků žáky… Opravdu musí žák 7. ročníku ZŠ bezpodmínečně znát to, kolik měl Sámo manželek a dětí, anebo kolik vojsk táhlo roku 631 proti Slovanům? I přes tyto provokativní dotazy platí, že se jedná o pěkný a kvalitně připravený pracovní list. Aleš Franc

2. autor: Mgr. Ondřej Balík
vloženo: 18. 03. 2010, 15:10:50

Díky za komentář, odpověď na všechny Vámi položené otázky je z mé strany jednoznačná: nepotřebuje a nemusí. Podle mého by si žák mohl (na chvíli :-)) zapamtovat to, co je napsáno v odstavci „Zapamatuj si“. Nic víc.

Pracovní list nemá v žádném případě sloužit k „memorování“. Cíl je v samotné činnosti (nácvik čtení náročného historického pramene, umění mu porozumět, vytáhnout informace), a v neposlední řadě také ve zjištění, kde se vlastně ty učebnicové dějepisné údaje berou. Otázky k textu jsou proto pouze cvičné, jsou to zkrátka věci, které lze asi tak nejsnadněji vyčíst. Nejsou určeny k memorování (i když Vás ubezpečuji, že nakonec jediné, co si žáci ještě po roce o Sámovi skutečně pamatují, je právě ten počet manželek :-)).

3. autor: Mgr. Zdeněk Sotolář
vloženo: 21. 03. 2010, 14:54:42

Ani na chvíli jsem nevěřil, že všechny ty znalosti si musí žáček zapamatovat. Smysleme pracovního listu je vlastní práce s textem a pochopení, že za učebnicí někde v pozadí stojí práce s prameny.

4. autor: Mgr. Jakub Horálek
vloženo: 29. 11. 2010, 17:06:41

Já naopak p. Balíkovi děkuji; pro mne je to ukázka nějakého historického dokumentu, který si mohu s žáky přečíst a nějakým způsobem s ním pracovat. Abych prezentoval svou zkušenost: pro žáky 7. ročníku je často náročné čtení skoro všechno a otázka, k čemu žák potřebuje vědět, že existovala Fredegarova kronika, nás může dovést k absolutní trivializaci faktografie. Koneckonců kdybychom tuto otázku dovedli ad absurdum, museli bychom se zamyslet nad většinou veškerého učiva. Kam tyto tendence propagované na začátku Reformy vedou, můžeme vidět např. na současných výsledcích žáků ať už v mezinárodním srovnání (nepočítám do toho Američany) či na státních maturitách. Myslím, že p. Balík určitě žáky z toho, kolik měl Sámo dětí, nezkouší. Předpokládám, že je to tak, jak to vidí p. Sotolář, a p. Balíkovi děkuji za materiál, který určitě využiji.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.