Materiál do výuky

S mobilem aktivně

1. 9. 2025
Autor
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Spoluautor
a kolektiv
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program si klade za cíl inspirovat žáky k inovativnímu využití mobilních telefonů. Žáci sami přichází s příklady dobré praxe, jak mohou mobily využít k podpoře aktivního občanství, seznámení se svým okolí a k pohybu. Program zároveň představuje outdoorové aktivity, které jsou příkladem tohoto přístupu k digitálními technologiím (geocaching, plogging, figurerunning).

Žáci sdílí své poznatky, zkušenosti a návrhy řešení spojené s tématem pasivního/aktivního využití mobilů s partnerskou školou skrze platformu eTwinning, čímž je podpořena i komunikace v cizích jazycích, porozumění odlišným kulturám a přesah mimo školní vyučování. Program je určen pro žáky 6.–7. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, a to celkem na 32 vyučovacích hodin. Lze využít jako celek do více hodin, nebo si vybrat pouze část.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.57 MB
PDF
S_mobilem_aktivne_1_metodika.pdf
Prezentace
5.94 MB
Prezentace
S_mobilem_aktivne_1_Prezentace-Geocaching.pptx
Prezentace
2.78 MB
Prezentace
S_mobilem_aktivne_1_Prezentace_eTwinning.pptx
Prezentace
9.18 MB
Prezentace
S_mobilem_aktivne_1_Prezentace_GPS.pptx
Pracovní list
45.66 MB
Dokument
S_mobilem_aktivne_1_zakovsky_sesit.docx
Souvislý text
1.03 MB
PDF
navod_eTwinning.pdf
Pracovní list
4.52 MB
Dokument
S_mobilem_aktivne_1_priloha_4_Materialy_pro_zaky.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
3x
Prezentace
2x
Dokument
Komentář recenzenta

Program nabízí žákům možnost podívat se na mobil jako na prostředek aktivního a zodpovědného životního stylu. Cílem je, aby se žák učil identifikovat výhody a rizika intenzivního používání mobilního telefonu a internetu. Kromě digitálních kompetencí se žáci v programu učí kooperovat s ostatními vrstevníky včetně žáků z partnerských škol (konkrétně verbálně i neverbálně komunikovat, diskutovat, vyjednávat, hledat kompromisy, sebeovládat se, kritizovat konstruktivně), kriticky hodnotit svou vlastní práci, komunikovat v angličtině se svými vrstevníky o zkušenostech z programu, poskytnout popisnou zpětnou vazbu svým spolužákům v rámci pracovní skupiny i mimo ni. Materiál propojuje formální vzdělávání s neformálním.

Rozvíjíme Klíčovou kompetenci digitální – data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje žák z hlediska souladu s již známými poznatky i nároku na spolehlivost zdroje. U žáků jsou žádoucí tyto projevy – rozpozná svou informační potřebu a vysvětlí, jaká digitální data, informace či obsah pro jaký účel potřebuje, získá potřebná digitální data, informace či obsah z různých digitálních zdrojů, posuzuje důvěryhodnost a spolehlivost zdrojů digitálních dat, informací a obsahu.

Rozvíjíme také Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých – uskutečňuje individuální akci ve prospěch svého okolí na základě vyhodnocení jejího přínosu s využitím různých zdrojů informací – např. plogging (cílem je běhat a současně sbírat pohozené odpadky na trase).

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.