Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.
Lekce „Proč začaly bojovat o svá práva?“ navazuje na téma postavení žen a rozšiřuje ho o otázku ženské emancipace v 19. století. Díky propojení prezentace s pracovním listem je výuka přehledně strukturovaná a podporuje u žáků analytické i empatické dovednosti. Téma je vhodně podáváno skrze konkrétní příběhy a vizuální prvky – například případ Annette Kellermannové efektivně otevírá diskuzi o dobových normách, zatímco informace o osobnostech, jako byla Eliška Krásnohorská, zasazují téma do českého kontextu. Grafy a statistiky napomáhají propojení s reálnými daty.
Pracovní list obsahuje promyšlené úkoly, které podporují nejen historické porozumění, ale i schopnost žáků reflektovat nespravedlnost a přemýšlet o změně postavení žen v čase. Otázky typu „Jak se mohly cítit ženy v této situaci?“ podněcují diskuzi i vnitřní zpětnou vazbu. Téma je výborným odrazovým můstkem k debatě o přetrvávajících stereotypech a rovnosti pohlaví.
Žák propojuje historické události s dnešními problémy rovnosti, vnímá emancipaci jako historický proces, který reaguje na konkrétní podmínky dané doby, a formuluje vlastní postoj k otázkám občanských práv, identity a rovnosti. Rozpoznává bariéry a stereotypy, které ženy překonávaly, a dokáže reflektovat, jak se podobné výzvy projevují i dnes.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Materiály do výuky obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.
Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u materiálu.
Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025