Žáci na základě stanovených kritérií sestaví a prezentují mluvený projev a hodnotí jej. Mluvní cvičení je nejprve hodnoceno plošně, celou třídou, následně dojde k vytvoření výstupu zaznamenávajícího pohled třídy, učitele, vybraného žáka a sebehodnocení(vhodné založit do portfolia a sledovat postupný rozvoj dovednosti). Důležité je vést žáky k hodnocení objektivnímu, nezávislému na jejich vztahu k mluvčímu.
Velice pěkná pomůcka pro hodnocení mluveného projevu. U příštího mluvního cvičení nebo referátu určitě využiju. P. S. Jenom bych nebyl tak přísný právě v mluveném projevu na hovorovost.
(Omlouvám se, uložil se mi prázdný formulář.)
Materiál je velice pěkný. Jen drobnou připomínku -
§ text odpovídá tématu, je obsahově srozumitelný (sdělná hodnota)
je u A i B stejné.
Děkuji moc za komentáře. Jenom drobná připomínka – kritérium "Text odpovídá tématu, je obsahově srozumitelný" by mělo být u úrovní A i B stejné. Kritérium B odpovídá jakémusi průměru a průměrně realizované mluvní cvičení by takovéto kritérium mělo asi splňovat. Pokud si totiž žák připraví mluvní cvičení na určité téma (ev. toto je předem zadáno), a nedodrží je, tj. mluví o něčem úplně jiném nebo se dopouští značného počtu digresí, jedná se IMHO o vážné pochybení (devalvuje absolutně sdělná hodnota textu, kterou bych bral jako jedno z hlavních kritérií), a tedy již bez ohledu na ostatní o úroveň C. Nicméně zde jde o příklad hodnocení (každý hodnoticí vzor je do jisté míry subjektivní na základě jeho tvůrce) a každý učitel si jej může přizpůsobit svému náhledu na věc.
Jelikož hodnocení je dominantním tématem současnosti, přivítal bych širší paletu materiálů pro inspiraci (referáty, prezentace, skupinová práce, ...). Představoval bych si, že by tyto materiály měly být co nejvíce jasné, jednoduché, srozumitelné a hlavně aplikovatelné. Tvorby složitých, nepřehledných, přehnaně ambiciózních a na čas náročných nejrůznějších typů portfolií a nevyhodnotitelných kritérií již bylo dost.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.