Statistika

Materiál byl publikován 17. 08. 2010 a od té doby byl 4828× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

MÁNEK, David. Praktické využití solí. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 17. 08. 2010, [cit. 2019-11-20]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/prakticke-vyuziti-soli.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 14880
Anotace

Pracovní list pro žáka k tématu praktické využití solí obsahuje opakovací aktivity k tématu názvosloví solí a významné soli. Dále text, z něhož vychází pojmová mapa k tématu hnojiva a na závěr shrnující obrácenou křížovku.

Autor

Mgr. David Mánek (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

porovná vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředídalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

hnojivo, pojivo, keramika, množinovka, obrácená křížovka

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Kombinované
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 504,08 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledPraktické využití solí hodnocení.docHodnoceníDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word32,26 kB
stáhnoutNáhledPraktické využití solí hodnocení.odtHodnoceníOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument17,72 kB
stáhnoutNáhledPraktické využití solí pl.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word255,49 kB
stáhnoutNáhledPraktické využití solí pl.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument198,62 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 19. 08. 2010, 19:19:47

Pane kolego, jak komentujete existenci uhličitanu titanitého? Já si tak říkám, že pokud se budou učit na ZŠ jodistany a titanité soli a tak, tak mi na G l učení už skoro nic nezbyde. Umím navíc dichroman a asi 5 komplexů. Leda že by mi zbylo více prostoru v organice nebo v biochemii.

2. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 19. 08. 2010, 20:18:51

:) Určitě zbyde, o to bych strach neměl. Jinak jsme opět u základního problému, o němž jsme již diskutovali, samozřejmě, že uhličitan titanitý v praxi neexistuje a existovat nemůže. I já se na tomto místě zeptám… Snažíte se mě navést na základní myšlenku, že toho jednoduše žákům u nás na ZŠ říkáme příliš? Navíc tedy někdy i pojmenováváme látky, které v praxi neexistují… Bohužel jsme u nás na ZŠ dva chemici a moje starší kolegyně do našeho ŠVP chtěla zahrnout i učivo k názvosloví solí v širším kontextu. A já se naším školním vzdělávacím programem musím řídit a zatím jsem nebyl schopen kolegyni přesvědčit, že bychom některé nadrámcové učivo měli vypustit. Proto pracovní listy obsahují i chloristany apod.

3. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 19. 08. 2010, 21:24:03
  1. K ŠVP: To je zajímavý praktický dopad reformy. Napadá mě v této souvislosti i „přestěhování“ učitele – přechod na jinou školu, kde je již ŠVP hotový. O přestěhování žáků se mluvilo hodně, o přechodu učitele ne. Tento trend k omezení svobody učitele byl ale zřejmý – řeči tom, že osnovy svazovaly učitele byly prostě lži nebo neznalost dřívějších pravidel. Myslím ale, že ŠVP má oficiálně obsahovat to, co lze se žáky (zcela všemi ?) reálně dosáhnout. Příliš náročný ŠVP je pak past na učitele. Je samozřejmě otázka, zda práce s nezvyklými vzorci vede k tomu, že žáci jasně zvládnou ty nejobvyklejší – pak je to dobré. Já si ale nejsem tímto efektem jistý.
  2. Uhličitan titanitý je problematičtější než fluoristany. U fluoristanů můžete říci, že jdou sice podle pravidel názvosloví psát vzorce a názvy. ale je to příklad nereálné látky, protože F ox.č.VII nikdy nemá. Pak je to didakticky přínosné (nemělo by to být ale často). U Ti to takhle jednoduše nejde – dělá i titanité soli (různé sírany), ale konkrétně uhličitan uváděný není. Ale není tedy tak úplně zakázaný a kdoví, jestli ho někdo nezkusil udělat.
4. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 20. 08. 2010, 20:06:12

Pane Melichar, vítám velmi plodnou diskusi s Vámi. Částečně lze souhlasit, že reforma nadělala určité „seky“, ale problematika přemrštěného učiva v ŠVP dané školy je dle mého názoru nejvíce o učitelích, kteří stávající výstupy s RVP neúměrně obohatili o učivo, které nejspíše na ZŠ nepatří, protože jak správně píšete, ŠVP by mělo obsahovat především výstupy, které zvládnou, když ne všichni, tak většina žáků. Na školu jsem jako koordinátor ŠVP zval hned trojici lektorů, kteří se učitelům snažili problematiku ŠVP vysvětlit, efekt u mnoha byl takový, že si začali myslet, že mohou cokoli. Přesvědčit je o opaku a nesmyslnosti neúměrného rozšiřování učiva a s ním souvisejících výstupů je velmi obtížné. Naštěstí jsme za poslední rok určitý posun učinili a spolu s kolegy se domluvili na strategii, která konečně začala respektovat RVP jako rámec a ač to mnohé bolelo, tak došlo dle mého názoru k pozitivnímu posunu v rámci našeho ŠVP. Nechci zabředávat do detailů a mnoha zásadních otázek, které s ŠVP na školách souvisí, ale jsem toho názoru, že respektování rámce (RVP) a koordinovaná kreativita učitelů v tvorbě zajímavých materiálů, které vedou žáky k aktivitě, která musí být kontrolovaná mohou naši školu posunout o něco výše. Ad 2) Titanité soli existují a vím o nich stejně jako vy, ale také jsem si vědom toho, že uhličitan titanitý nejspíše v praxi neexistuje, i když je otázkou, zda by ho nějaký chemik za ne zcela standartních podmínek nedokázal připravit.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.