Domů > Materiály do výuky > základní vzdělávání > Praktické využití solí
Materiál do výuky

Praktické využití solí

17. 8. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. David Mánek
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list pro žáka k tématu praktické využití solí obsahuje opakovací aktivity k tématu názvosloví solí a významné soli. Dále text, z něhož vychází pojmová mapa k tématu hnojiva a na závěr shrnující obrácenou křížovku.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
249.5 kB
Dokument
Praktické využití solí pl.doc
Hodnocení
31.5 kB
Dokument
Praktické využití solí hodnocení.doc
Pracovní list
193.96 kB
Dokument
Praktické využití solí pl.odt
Hodnocení
17.3 kB
Dokument
Praktické využití solí hodnocení.odt

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
19. 8. 2010, 19:19
Pane kolego, jak komentujete existenci uhličitanu titanitého? Já si tak říkám, že pokud se budou učit na ZŠ jodistany a titanité soli a tak, tak mi na G l učení už skoro nic nezbyde. Umím navíc dichroman a asi 5 komplexů. Leda že by mi zbylo více prostoru v organice nebo v biochemii.
David Mánek
19. 8. 2010, 20:18
:) Určitě zbyde, o to bych strach neměl. Jinak jsme opět u základního problému, o němž jsme již diskutovali, samozřejmě, že uhličitan titanitý v praxi neexistuje a existovat nemůže. I já se na tomto místě zeptám... Snažíte se mě navést na základní myšlenku, že toho jednoduše žákům u nás na ZŠ říkáme příliš? Navíc tedy někdy i pojmenováváme látky, které v praxi neexistují... Bohužel jsme u nás na ZŠ dva chemici a moje starší kolegyně do našeho ŠVP chtěla zahrnout i učivo k názvosloví solí v širším kontextu. A já se naším školním vzdělávacím programem musím řídit a zatím jsem nebyl schopen kolegyni přesvědčit, že bychom některé nadrámcové učivo měli vypustit. Proto pracovní listy obsahují i chloristany apod.
Miroslav Melichar
19. 8. 2010, 21:24
1. K ŠVP: To je zajímavý praktický dopad reformy. Napadá mě v této souvislosti i "přestěhování" učitele - přechod na jinou školu, kde je již ŠVP hotový. O přestěhování žáků se mluvilo hodně, o přechodu učitele ne. Tento trend k omezení svobody učitele byl ale zřejmý - řeči tom, že osnovy svazovaly učitele byly prostě lži nebo neznalost dřívějších pravidel. Myslím ale, že ŠVP má oficiálně obsahovat to, co lze se žáky (zcela všemi ?) reálně dosáhnout. Příliš náročný ŠVP je pak past na učitele. Je samozřejmě otázka, zda práce s nezvyklými vzorci vede k tomu, že žáci jasně zvládnou ty nejobvyklejší - pak je to dobré. Já si ale nejsem tímto efektem jistý.
2. Uhličitan titanitý je problematičtější než fluoristany. U fluoristanů můžete říci, že jdou sice podle pravidel názvosloví psát vzorce a názvy. ale je to příklad nereálné látky, protože F ox.č.VII nikdy nemá. Pak je to didakticky přínosné (nemělo by to být ale často). U Ti to takhle jednoduše nejde - dělá i titanité soli (různé sírany), ale konkrétně uhličitan uváděný není. Ale není tedy tak úplně zakázaný a kdoví, jestli ho někdo nezkusil udělat.
David Mánek
20. 8. 2010, 20:06
Pane Melichar, vítám velmi plodnou diskusi s Vámi. Částečně lze souhlasit, že reforma nadělala určité "seky", ale problematika přemrštěného učiva v ŠVP dané školy je dle mého názoru nejvíce o učitelích, kteří stávající výstupy s RVP neúměrně obohatili o učivo, které nejspíše na ZŠ nepatří, protože jak správně píšete, ŠVP by mělo obsahovat především výstupy, které zvládnou, když ne všichni, tak většina žáků. Na školu jsem jako koordinátor ŠVP zval hned trojici lektorů, kteří se učitelům snažili problematiku ŠVP vysvětlit, efekt u mnoha byl takový, že si začali myslet, že mohou cokoli. Přesvědčit je o opaku a nesmyslnosti neúměrného rozšiřování učiva a s ním souvisejících výstupů je velmi obtížné. Naštěstí jsme za poslední rok určitý posun učinili a spolu s kolegy se domluvili na strategii, která konečně začala respektovat RVP jako rámec a ač to mnohé bolelo, tak došlo dle mého názoru k pozitivnímu posunu v rámci našeho ŠVP. Nechci zabředávat do detailů a mnoha zásadních otázek, které s ŠVP na školách souvisí, ale jsem toho názoru, že respektování rámce (RVP) a koordinovaná kreativita učitelů v tvorbě zajímavých materiálů, které vedou žáky k aktivitě, která musí být kontrolovaná mohou naši školu posunout o něco výše.
Ad 2) Titanité soli existují a vím o nich stejně jako vy, ale také jsem si vědom toho, že uhličitan titanitý nejspíše v praxi neexistuje, i když je otázkou, zda by ho nějaký chemik za ne zcela standartních podmínek nedokázal připravit.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Pracovní list

Druh interaktivity:

Kombinované

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština