Domů > Materiály do výuky > odborné vzdělávání > Potraviny a výživa – Sůl
Materiál do výuky

Potraviny a výživa – Sůl

26. 8. 2013 odborné vzdělávání
Autor
Bc. Lada Marholdová
Věková skupina
16—19 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Prezentace je určena pro žáky učebního oboru kuchař-číšník. Je využívána v předmětu Potraviny a výživa. Pomáhá žákům se seznámit se surovinou, jejím použitím a významem ve výživě.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
553.5 kB
Prezentace
sůl.ppt
Prezentace
405.71 kB
Prezentace
sůl.odp
Prezentace – upravená verze na podněty uživatelů
558 kB
Prezentace
sul1.ppt
Prezentace – upravená verze na podněty uživatelů
405.83 kB
Prezentace
sul1.odp

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
2x
Prezentace
2x
Prezentace

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
29. 8. 2013, 21:37
1. Sůl není potravina rotlinného původu.
2. "Mocenství soli": Chemie používala pojem mocenství, který je dnes nahrazen příbuzným pojmem oxidační číslo. Oba pojmy se vztahují na prvky (zde tedy na sodík a chlor), ne na sloučeniny (chlorid sodný nebo jiné soli). Sodík i chlor mají jen jedinou hodnotu ox.č. (Na I a Cl -I). Sůl tedy je z tohoto hlediska jediná (ta "jednomocná").
3. Sůl z Mrtvého moře se snad v potravinářství nepoužívá a k tématu ani vlastně nepatří.
4. Obsah sloučenin jódu v soli je naopak pro člověka natolik významný, že by by zasloužil komentovat blíž.
Radek Sárközi
30. 8. 2013, 01:16
Opravdu tohle všechno potřebuje kuchař vědět? :-o
Miroslav Melichar
30. 8. 2013, 21:06
Teď nevím, zda pan kolega reaguje na můj první komentář nebo na prezentaci.
Kuchař-číšník v předmětu Potraviny a výživa asi nemusí vědět o mocenství nebo ox.číslech, ale pokud je o takových věcech přece jen zmínka, tak by to mělo mít hlavu a patu.
"Tohle všechno" je víceméně otázka všech DUMů - obsahují spoustu informací, které jsou asi autory myšleny jako zajímavosti, motivační prvky. Vždy ale hrozí nebezpečí, že si část učitelů řekne, že tohle všechno se na jiných školách učí a vyžaduje a že by to měli tedy učit a důsledně vyžadovat taky.
Napadá mě ale, že kuchař by měl vědět spoustu jiných věcí o soli - jak a proč používat sůl v kuchyni (kdy osolit maso, proč se vaří těstoviny ve slané vodě, proč se sůl přidává do těsta na moučníky ...). Tyto pokyny jsou samozřejmě  v receptech na přípravu konkrétních jídel, ale neměly by místo i zde?
Magda Šimková
5. 9. 2013, 19:13
Souhlasím s názorem pana Melichara.
Ivo Krobot
6. 9. 2013, 09:46

Materiál prošel opakovanou recenzí, navržené úpravy budou zapracovány do souboru a znovu vloženy do systému.
Lada Marholdová
9. 9. 2013, 11:20
Vážení kolegové, dum- sůl je vypracován pro předmět Potraviny a výživa, nikoliv pro Chemii, ani k Technologii přípravy pokrmů! Má pouze vodící a doplňující charakter, je součástí výkladu v hodině. Děkuji za pochopení. Marholdová
Miroslav Melichar
9. 9. 2013, 21:52
Vážená kolegyně, hranice k Chemii jste zřejmě překročila dobrovolně a přitom chybně. Ani název předmětu, ani vodící a doplňující charakter materiálu k chybám neopravňuje a neomlouvá je.  Ze  svého předmětu samozřejmě vybočovat nemusíte, ale pokud to uděláte, pak by bylo  lepší a bezpečnější  mířit raději k nejbližšímu odbornému předmětu.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Prezentace

Druh interaktivity:

Kombinované

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština