Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se


Statistika

Materiál byl publikován 24. 02. 2009 a od té doby byl 12022× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 3/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

VANĚK, Vlastimil. Organická chemie. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 24. 02. 2009, [cit. 2021-09-28]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/organicka-chemie.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Příspěvek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Identifikátor materiálu 51757
Anotace

Prezentace vymezuje pojem anorganické a organické chemie, uvádí základní vlastnosti uhlíku, druhy vzorců a vazeb v organických sloučeninách. Součástí učebního materiálu je pracovní list, který obsahuje úkoly z prezentace. Žáci je mohou řešit samostatně, ale doporučuji práci ve skupinách.

Autor

Mgr. Vlastimil Vaněk (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použitídalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

anorganická a organická chemie, biogenní prvky, čtyřvazebnost uhlíku, uhlíkové řetězce, vzorec sumární, racionální, strukturní, vazba jednoduchá, dvojná, trojná

Druh učebního materiálu Prezentace
Druh interaktivity Kombinované
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 662,55 kB
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledOrganická chemie – pracovní list.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word35,84 kB
stáhnoutNáhledOrganická chemie – pracovní list.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument16,73 kB
stáhnoutNáhledOrganická chemie.odpPrezentaceOpenDocument prezentace OpenDocument prezentace246,97 kB
stáhnoutNáhledOrganická chemie.pptPrezentacePrezentace Microsoft PowerPoint Prezentace Microsoft PowerPoint363,01 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 31. 03. 2010, 09:47:03

Srdečně zdravím autora i recenzenta/ku a dovoluji si upozornit na některé nesrovnalosti:

  • anorganická a organická chemie se přece neliší tím, že jedna je základem neživé přírody a druhá živé! Co třeba voda nebo volný kyslík?
  • C sice dělá 4 vazby, ale neříkáme, že je „čtyřvazebný“
  • Také neříkáme „úhrnné“ vzorce, ale spíše souhrnné
  • Sice říkáme, že jsou vzorce molekulové, ale to není totéž, co strukturní.

= pro výuku je třeba materiál upravit – nebo raději nepoužívat!

2. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 01. 04. 2010, 14:36:23

Opět pěkná prezentace, pane magistře. Musím ale souhlasit s kkolegou Melicharem ve výše zmíněných bodech. Zároveň panu kolegovi důrazně oponovat, materiál potřebuje upravit, ale po úpravě bude velmi pěkný.

3. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 03. 04. 2010, 10:23:33

Pane kolego Rusku, myslím, že učitelé od DUMů očekávají, že jsou věcně správné a že je mohou bez obav použít, aniž by je opravovali. Tuto základní podmínku bohužel materiály Mgr.Vaňka nesplňují. To, že jsou „pěkné“ mi připomíná situaci, kdy jedna naše žákyně psala všechny písemky na 5, ale měla vždy nejlepší úpravu. Asi se liší náš pohle na věc v tomto: Vy oceňujete Mgr.Vaňka jako aktivního zastánce školské reformy, který sice dělá drobné věcné chyby, ale myslí to dobře. Já to vidím tak, že učitel se musí snažit o maximální věcnou správnost (v reálné výuce se samozřejmě stane, že se přeřekne), pak teprve přijde to ostatní. Pan Mgr. Vaněk dělá zcela elementární chyby v materiálech, které má možnost si promyslet – na upozornění ny tyto chyby zpravidla nereaguje a neopravuje je zpětně. Přiznejme si navíc, že pokud by tyto chyby nedělal, tak by se ovtíarlo další pole k diskuzi – přiměřenost obsahu – viz diskutovaný příklad v materálu Karboxylové kyseliny. Ovšem je třeba zdůraznit úlohu recenzenta/ky – recnzent/ka by měl/a přispívat aktivně ke kvalitě materiálu. Při dobré vzájemné spolupráci s autorem by zde právě recemzent/ka měl/a docílit, že píle Mgr. Vaňka vyústí v kvalitní výukové materiály, které budou moci učitelé bez obav a nutných úprav rovnou použít. Je také otázka, co vlastně dělají pracovníci VÚP, kteří mají kvalitu DUMů na starosti – dlouhodobě nechávají otázku věcné správnosti materiálu Mgr.Vaňka otevřenou a nechávají na čtenářích, zda věří spíše mým odborným znalostem nebo znalostem autora.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.