Statistika

Materiál byl publikován 01. 12. 2011 a od té doby byl 7484× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 3/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

ZEMKOVÁ, Renata. Opakování prvků a skupin pro 8. ročník ZŠ. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 01. 12. 2011, [cit. 2019-10-15]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/opakovani-prvku-a-skupin-pro-8-rocnik-zs.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 31362
Anotace

Jedná se o netradiční způsob opakování základních poznatků o prvcích a skupinách periodické tabulky. Ve dvou hodinách je možné doplnit a rozšířit znalosti jednotlivců značně soutěživou formou, zároveň dochází k prohlubování spolupráce mezi žáky ve skupině. Výsledkem není pouze prozkoušení znalostí a dovedností z oblasti chemie, ale navíc i řešení zajímavé úlohy detektivního rázu, které využívá logiku, schopnost analýzy, syntézy a dedukce. Jde o poměrně variabilní hodiny. Jejich provedení závisí na organizačních schopnostech učitele. Jako dodatek jsou připojené výsledky jednotlivých úkolů, které je vhodné mít při ruce pro opravování – kontrola a vydávání úkolů probíhá daleko rychleji a přehledněji.

Autor

Mgr. Renata Zemková (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnostidalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

chemie, prvky, skupiny, opakování, detektivka

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 308,74 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledDetektivka.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word141,31 kB
stáhnoutNáhledŘešení.docŘešeníDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word167,42 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 01. 12. 2011, 20:11:57

Ajatin není lihový roztok jódu.

2. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 08. 12. 2011, 11:50:54

Právě po týdnu zkusím zopakovat: Lihový roztok jódu není ajatin!

Laici i odborníci nám vnucují, že máme učit praktickou chemii – ono je to ale  složitější než pouhá teorie. Zkusme kápnout ajatin na bramboru a nic – s roztokem jódu brambora zmodrá.

3. autor: Mgr. Věra Pavlátová
vloženo: 09. 12. 2011, 21:50:14

V ajatinu je benzododecini­umbromid, na bramboru kápněte jodisol.

4. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 12. 12. 2011, 13:42:28

Ano, jodisol funguje. Pěkným důkazem je i kápnutí jodisolu na papírový kapesník. S ajatinem se opravdu vloudila chybička. Pokud jde o komentář kolegy Melichara, nemyslím si, že zrovna roztok ajatinu je vhodné hlouběji rozebírat.

5. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 04. 01. 2012, 10:15:13

Pane kolego, už si zvykám na to, že kritika věcných chyb je vnímána jako znevažování práce těch, kteří mají zájem aktivně budovat novou a lepší školu. Nás pár, kteří případné věcné chyby vidí, by se mělo někam schovat a tam se nad sebou zamyslet.

Uvedu svou připomínku tedy jinak (byl jsem líný dlouze psát): Je opravdu v pořádku, když výukový materiál požaduje po žákovi ZŠ, aby posoudil, zda je pravda, že roztok bromu se používá jako ajatin? Nebo snad namítnete, že DUM se na tohle vůbec neptá? Já to vnímám, že ano. Je vůbec v pořádku, aby takto ve výukovém materiálu vystupovala jakákoliv obchodní značka konkrétního výrobku? Já bych prostě slovo ajatin vynechal, vůbec jsem původně nemířil k tomu podrobně rozebírat složení ajatinu.

Jinak jen poznamenám: Text DUMu zůstává přestuto rozsáhlou diskuzi nezměněn (a asi zůstane).

6. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 26. 05. 2012, 16:37:53

Pane doktore, promiňte pauzu, na tento materiál jsem se nepodíval. Jsem rád, že jsme se shodli na unepotřebností toho rozboru. Jsem přeci jen na ZŠ. Co se obchodních názvů týče, nesouhlasím s Vámi :) Všechny ty Sava, Krtky a taky Ajatin můžou posunout dojem z hodiiny tam, že je to přecejen něco o životě kolem mě – žáka. Kdo ví, který z žáků při tom pojmu zbystří a odmění naši hodinu zvýšenou pozorností? :)

7. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 26. 05. 2012, 20:06:25

Obchodní názvy: Na jednu stranu do chemie patří, na druhou jde o reklamu. Uči­tel/ka zmíní Ajatin ve třídě – autor uvede Ajatin V DUMu nebo v učebnici: To druhé už je trochu na pováženou jako reklama na jednu značku výrobku. Ale jistě patří do výuky třeba Aspirin. Jde i o to, aby těch značek nebylo moc i na učitele a na žáky. Ani já zpaměti běžně neřeknu složení Ajatinu nebo Jodisolu, i když jsem si jistý, že Ajatin není jodová tinktura. Nemělo by to jít tak daleko, že učitel dělá v zájmu atraktivity učiva chyby. A pak – zde to skoro vypadá, že bychom měli žáčky zkoušet, zda Ajatin obsahuje jód nebo bróm, tak to jistě taky končit nemá.  

8. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 27. 05. 2012, 15:16:27

To souhlasím :)

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.