Domů > Materiály do výuky > základní vzdělávání > Opakování prvků a skupin pro 8. ročník ZŠ
Materiál do výuky

Opakování prvků a skupin pro 8. ročník ZŠ

1. 12. 2011 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Renata Zemková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Jedná se o netradiční způsob opakování základních poznatků o prvcích a skupinách periodické tabulky. Ve dvou hodinách je možné doplnit a rozšířit znalosti jednotlivců značně soutěživou formou, zároveň dochází k prohlubování spolupráce mezi žáky ve skupině. Výsledkem není pouze prozkoušení znalostí a dovedností z oblasti chemie, ale navíc i řešení zajímavé úlohy detektivního rázu, které využívá logiku, schopnost analýzy, syntézy a dedukce. Jde o poměrně variabilní hodiny. Jejich provedení závisí na organizačních schopnostech učitele. Jako dodatek jsou připojené výsledky jednotlivých úkolů, které je vhodné mít při ruce pro opravování - kontrola a vydávání úkolů probíhá daleko rychleji a přehledněji.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
138 kB
Dokument
Detektivka.doc
Řešení
163.5 kB
Dokument
Řešení.doc

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
2x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
1. 12. 2011, 20:11
Ajatin není lihový roztok jódu.
Miroslav Melichar
8. 12. 2011, 11:50
Právě po týdnu zkusím zopakovat: Lihový roztok jódu není ajatin!
Laici i odborníci nám vnucují, že máme učit praktickou chemii - ono je to ale  složitější než pouhá teorie. Zkusme kápnout ajatin na bramboru a nic - s roztokem jódu brambora zmodrá.
Věra Pavlátová
9. 12. 2011, 21:50
V ajatinu je benzododeciniumbromid, na bramboru kápněte jodisol.
Martin Rusek
12. 12. 2011, 13:42
Ano, jodisol funguje. Pěkným důkazem je i kápnutí jodisolu na papírový kapesník. S ajatinem se opravdu vloudila chybička. Pokud jde o komentář kolegy Melichara, nemyslím si, že zrovna roztok ajatinu je vhodné hlouběji rozebírat.
Miroslav Melichar
4. 1. 2012, 10:15
Pane kolego, už si zvykám na to, že kritika věcných chyb je vnímána jako znevažování práce těch, kteří mají zájem aktivně budovat novou a lepší školu. Nás pár, kteří případné věcné chyby vidí, by se mělo někam schovat a tam se nad sebou zamyslet.
Uvedu svou připomínku tedy jinak (byl jsem líný dlouze psát): Je opravdu v pořádku, když výukový materiál požaduje po žákovi ZŠ, aby posoudil, zda je pravda, že roztok bromu se používá jako ajatin? Nebo snad namítnete, že DUM se na tohle vůbec neptá? Já to vnímám, že ano. Je vůbec v pořádku, aby takto ve výukovém materiálu vystupovala jakákoliv obchodní značka konkrétního výrobku? Já bych prostě slovo ajatin vynechal, vůbec jsem původně nemířil k tomu podrobně rozebírat složení ajatinu.
Jinak jen poznamenám: Text DUMu zůstává přestuto rozsáhlou diskuzi nezměněn (a asi zůstane).
Martin Rusek
26. 5. 2012, 16:37
Pane doktore, promiňte pauzu, na tento materiál jsem se nepodíval. Jsem rád, že jsme se shodli na unepotřebností toho rozboru. Jsem přeci jen na ZŠ. Co se obchodních názvů týče, nesouhlasím s Vámi :) Všechny ty Sava, Krtky a taky Ajatin můžou posunout dojem z hodiiny tam, že je to přecejen něco o životě kolem mě - žáka. Kdo ví, který z žáků při tom pojmu zbystří a odmění naši hodinu zvýšenou pozorností? :)
Miroslav Melichar
26. 5. 2012, 20:06
Obchodní názvy: Na jednu stranu do chemie patří, na druhou jde o reklamu. Učitel/ka zmíní Ajatin ve třídě - autor uvede Ajatin V DUMu nebo v učebnici: To druhé už je trochu na pováženou jako reklama na jednu značku výrobku. Ale jistě patří do výuky třeba Aspirin. Jde i o to, aby těch značek nebylo moc i na učitele a na žáky. Ani já zpaměti běžně neřeknu složení Ajatinu nebo Jodisolu, i když jsem si jistý, že Ajatin není jodová tinktura. Nemělo by to jít tak daleko, že učitel dělá v zájmu atraktivity učiva chyby. A pak - zde to skoro vypadá, že bychom měli žáčky zkoušet, zda Ajatin obsahuje jód nebo bróm, tak to jistě taky končit nemá.  
Martin Rusek
27. 5. 2012, 15:16
To souhlasím :)

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Pracovní list

Druh interaktivity:

Aktivita

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština