Materiály do výuky základní vzdělávání Nástup nacismu v Německu
Materiál do výuky

Nástup nacismu v Německu

1. 9. 2025
Autor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Badatelská lekce přibližuje společenské, ekonomické a politické podmínky, které vedly k nástupu nacismu v Německu v letech 1930–1933. Žáci prostřednictvím práce s dobovými zdroji, včetně filmových ukázek, plakátů a grafů, analyzují faktory, jako je hospodářská krize, rostoucí nezaměstnanost, politická nestabilita a role propagandy. Aktivity lekce zahrnují identifikaci příčin příklonu části německé společnosti k nacistům a hodnocení dopadu volebních zisků NSDAP na demokratické uspořádání státu. Žáci se učí kriticky hodnotit historické události a chápat, jak se extrémní ideologie mohou dostat k moci za určitých podmínek. Lekce podporuje rozvoj historického myšlení a dovedností práce s prameny. Učitelům nabízí možnost propojit analýzu historických událostí s diskusí o důsledcích totalitních ideologií a rizicích ohrožení demokracie.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.03 MB
PDF
Nastup_nacismu_pracovni_list.pdf
Metodika
91.78 kB
PDF
Nastup_nacismu_metodika.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce je připravený badatelský celek, který žákům umožňuje porozumět důvodům, proč se nacisté dostali v letech 1930–1933 k moci. Vychází z různorodých historických pramenů a vede žáky k odpovědi na klíčovou badatelskou otázku: „Proč nacisté získali vládu nad Německem?“

Lekce je členěna do čtyř na sebe navazujících fází, od evokace přes analýzu pramenů až po syntézu a reflexi. Pracovní list je koncipován tak, aby vedl žáky k systematickému vyvozování příčin nástupu nacismu z různých perspektiv. Využití filmové ukázky přináší emocionální rozměr, zatímco analýza grafů a plakátů podporuje rozvoj vizuální gramotnosti a schopnosti interpretovat data v historickém kontextu.

Didakticky cenným prvkem je práce s aktuálním obrazovým materiálem (např. fotografie neonacistické demonstrace z roku 2012), který propojuje historická témata s dneškem a podněcuje žáky k reflexi demokratických hodnot a rizik spojených s extremismem. Tento přesah významně přispívá k rozvoji historického myšlení i občanské gramotnosti. Při rozdělení úkolů ve skupinách lze materiál dobře přizpůsobit i méně zdatným čtenářům. Celkově se jedná o výukovou jednotku s výrazným potenciálem pro integraci občanského vzdělávání do dějepisu.

Rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních a politických – žák propojuje hospodářské, společenské a politické faktory, které vedly k radikalizaci německé společnosti. Chápe, jak se extrémní strany dostávají k moci v době krize, a uvádí konkrétní příklady z historických pramenů. Vede diskusi o tom, jaké společenské jevy a postoje mohou vést k ohrožení demokracie, a reflektuje, jaké poučení lze z historie čerpat pro dnešní svět.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.