Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce je připravený badatelský celek, který žákům umožňuje porozumět důvodům, proč se nacisté dostali v letech 1930–1933 k moci. Vychází z různorodých historických pramenů a vede žáky k odpovědi na klíčovou badatelskou otázku: „Proč nacisté získali vládu nad Německem?“
Lekce je členěna do čtyř na sebe navazujících fází, od evokace přes analýzu pramenů až po syntézu a reflexi. Pracovní list je koncipován tak, aby vedl žáky k systematickému vyvozování příčin nástupu nacismu z různých perspektiv. Využití filmové ukázky přináší emocionální rozměr, zatímco analýza grafů a plakátů podporuje rozvoj vizuální gramotnosti a schopnosti interpretovat data v historickém kontextu.
Didakticky cenným prvkem je práce s aktuálním obrazovým materiálem (např. fotografie neonacistické demonstrace z roku 2012), který propojuje historická témata s dneškem a podněcuje žáky k reflexi demokratických hodnot a rizik spojených s extremismem. Tento přesah významně přispívá k rozvoji historického myšlení i občanské gramotnosti. Při rozdělení úkolů ve skupinách lze materiál dobře přizpůsobit i méně zdatným čtenářům. Celkově se jedná o výukovou jednotku s výrazným potenciálem pro integraci občanského vzdělávání do dějepisu.
Rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních a politických – žák propojuje hospodářské, společenské a politické faktory, které vedly k radikalizaci německé společnosti. Chápe, jak se extrémní strany dostávají k moci v době krize, a uvádí konkrétní příklady z historických pramenů. Vede diskusi o tom, jaké společenské jevy a postoje mohou vést k ohrožení demokracie, a reflektuje, jaké poučení lze z historie čerpat pro dnešní svět.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025