Materiály do výuky základní vzdělávání Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky ZŠ – IV
Materiál do výuky

Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky ZŠ – IV

6. 11. 2025
Autor
Jana Hrovatitschová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál pro vzdělávání žáků 2. stupně v oblasti matematika lišící se od běžně pojaté formy vyučování. Hlavním rozdílem je, jakým způsobem je látka dětem předávána, jak spolupracují, jaké se jim pokládají otázky (otázky zaměřené primárně na metakognitivní znalosti a metakognitivní monitorování) a zda jsou nucené pracovat samy, případně ve dvojicích. Pracovní list je založen na znalostech vnitřních a vnějších úhlů v trojúhelníku/čtyřúhelníku a zjištění jejich velikostí pomocí základních výpočtů.

Časová dotace na jednu vyučovací hodinu: opakování 5 minut, první úloha 15 minut, druhá úloha 15 minut, společný rozbor 10 minut.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
548.96 kB
PDF
Velikost_uhlu.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Je vhodné zahájit hodinu opakováním obou témat, poté zařadit samostatnou práci, kontrolu provádět společně pod vedením učitele. Před vlastním zahájením je vhodné obrázek doplnit o pojmenování bodů a pomocí nich pak také pojmenování úhlů.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřuje se prostřednictvím souboru běžných výrazových prostředků, které volí s důrazem na svůj komunikační záměr, partnera a situaci – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků se neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost;

- během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci;

- využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem;

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- dorozumívá se v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci;

- formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.