Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Pracovní list „Lodivod“ vede žáky k tomu, aby text sledovali pozorně a všímali si detailů, které ovlivňují vývoj dramatické situace. Úkoly jsou postavené tak, aby žák vyhledal klíčové informace, porovnal výpovědi jednotlivých postav a na základě textu vysvětlil, co je pro někoho na lodi nebezpečné a proč. Při práci žáci používají čtenářské strategie vyhledávání, vyvozování a ověřování a své závěry dokládají přímo textem, což odpovídá důrazům revidovaného RVP na interpretaci a argumentaci.
Současně se žáci učí kriticky přemýšlet o tom, jak autor pracuje s napětím, jaký účinek má klidný či naopak panický hlas a jak komunikační prostředky ovlivňují průběh děje. Učitel může text využít jako vstup do diskuse o spolupráci, odpovědnosti a rozhodování ve ztížených podmínkách. Materiál nabízí přirozené mezipředmětové přesahy do dějepisu (námořní prostředí a historické souvislosti), občanské výchovy (jednání ve stresu a role autority), zeměpisu (navigace, pobřežní útvary) i výtvarné výchovy (výtvarné zpracování atmosféry bouře). Jasná struktura úkolů umožňuje snadné použití v různě silných třídách i průběžnou úpravu podle potřeb žáků.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025