Materiál do výuky

Lipidy

5. 11. 2010 gymnázium
Autor
RNDr. Alena Laubeová
Věková skupina
16—19 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list se zaměřuje na lipidy - jednu ze skupin přírodních látek. Pracovní list je určen pro žáka gymnázia jako aktivizující prvek při hodinách chemie, využitelný prakticky ve všech fázích vyučovacího procesu. Pracovní list vznikl jako součást rigorózní práce obhájené v roce 2009 na Katedře učitelství a didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
158.5 kB
Dokument
Lipidy - zadání.doc
Pracovní list
68 kB
Dokument
Lipidy - řešení.doc
Pracovní list
56.74 kB
Dokument
Lipidy - zadání.odt
Pracovní list
30.88 kB
Dokument
Lipidy - řešení.odt

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
9. 11. 2010, 23:32
Margarín nebo máslo?
Toto rozhodnutí by mělo být hlavním praktickým dopadem tohoto materiálu, vyústěním teoretických znalostí o lipidech. Myslím, že právě v tomto bodě DUM jasně selhává.

Výchozí text uvádí o máslu a margarínech tyto údaje: V obou případech vysoký obsah nasycených MK s negativním účinkem na zdraví, u másla velké množství MK s menším počtem at.C - zvláštní zdravotní efekt není uveden, u másla 4% polynenasycených MK s pozitivním účinkem (srovnatelný údaj pro margaríny chybí), máslo obsahuje cholesterol - margaríny ne, margaríny ale obsahují trans-nenasycené MK se škodlivým účinkem a barviva a konzervační látky.
Závěr: Z hlediaka riskantních nasycených MK jsou oba druhy tuku srovnatelné, máslo má jako pozitivum polynenasycxené MK. Zbývá otázks: Je horší cholesterol v másle nebo jsou horší trans-nenasycené MK + barviva a konzervaty v margarínech? Dopadá to skoro hůř pro margaríny! Je to ono, k čemi má výuka mířit? Nedostáváme se tak na pozici zastánců alternativní medicíny, kteří vnucují, že se věda s hodnocením másla spletla.

Důvod jde hledat v citovaných zdrojích informací: Asi z poloviny jde o běžné učebnice organické chemie a biochemie - jsou jistě obsahově v pořádku, ale konkrétní údaje o margarínech a máslu asi neobsahují. Druhá polovina odkazů je z webu: Tabulka obsahu cholesterolu v potravinách, pak 2 odkazy na běžné noviny (jeden z nich nefunkční) a 2 odkazy ma stránky abcvyzivy.cz. Běžný deník (MF Dnes) snad není adekvátním zdrojem pro výuku ns G. Autorem stránek abcvyzivy.cz je člověk, který se charakterizuje jako "zastánce dělené stravy s výběrem podle krevních skupin". Neuvádí profesi nebo vzdělání, kupodivu ani, kterou má krevní skupinu - ale to, že je narozen ve znamení Blíženců ano. Je toto adekvátní zdroj informací pro studenty G?
Miroslav Melichar
8. 12. 2010, 12:10
Chybné údaje o margarínech:

Můj měsíc starý komentář byl asi moc složitý a nepřehledný - chtěl jsem řící, že údaje o výrobě margarínů a obsahu transkyselin v nich jsou chybné a materiál potřebuje opravu. (Na základě volby kvalitnějších informačních zdrojů.)
Miroslav Melichar
2. 5. 2011, 22:44
Vracím se ještě 1x k vhodnosti másla a margarínů: V poslední době se objevují informace o tom, že máslo obsahuje cenné nenasycené MK, dokonce zdraví prospěšnou trans-VMK a je proto na rozdíl od dřívějších tvrzení vhodným tükem. V této souvislosti ovšem nebývá komentována známá přítomnost cholesterolu v másle. Tím není ovšem nijak dotčena kvalita současných margarínů, které nevhodné trans-VMK dnes prakticky neobsahují.(To se však netýká některých jiných transpotravinářských tuků.) Dřívější protiklad máslo-margarin tedy přestává být tak ostrý - za této situace ovšem je tím těžší očekávat, že situaci posoudí žák, který si přečetl 5-ti řádkovou informaci. (Proti pozitivnímu účinku másla ale stojí některé dřívější epidemiologické studie.)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Pracovní list

Druh interaktivity:

Aktivita

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština