Materiály do výuky základní vzdělávání Lidské tělo v elektrickém obvodu
Materiál do výuky

Lidské tělo v elektrickém obvodu

14. 10. 2025
Autor
Edufor
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál popisuje experimentální aktivitu, která žákům umožňuje bezpečně prozkoumat elektrickou vodivost lidského těla a jeho začlenění do jednoduchého elektrického obvodu. Cílem aktivity je demonstrovat, že lidským tělem prochází elektrický proud i při nízkém napětí, a ověřit izolační vlastnosti materiálů, jako je mikrotenový sáček.

Přiložen je podrobný návod k provedení experimentu s využitím ploché baterie a voltmetru Vernier GDX-VOLT, včetně pokynů pro přípravu a samotné měření napětí při různých způsobech zapojení lidského těla do obvodu (např. ruka–ruka, ruka–čelo, ruka–vlasy) a s použitím izolantu. Dále jsou uvedeny ukázkové naměřené hodnoty a závěr vysvětlující pozorované jevy. Součástí jsou také poznámky k faktorům ovlivňujícím měření, jako je vlhkost pokožky a statický náboj, a námět na sériové zapojení více žáků do obvodu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pokus
208.85 kB
PDF
lidske-telo-v-elektrickem-obvodu-GA_(1).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál „Lidské tělo v elektrickém obvodu“ je velmi kvalitně zpracovaný otevřený vzdělávací zdroj, který názorně a bezpečně demonstruje důležité fyzikální principy týkající se elektrické vodivosti. Jeho největší předností je praktický, experimentální přístup, který přímo zapojuje žáky do aktivního poznávacího procesu. Instrukce jsou jasné a srozumitelné, což usnadňuje přípravu i samotné provedení experimentu. Materiál efektivně propojuje teoretické poznatky s praktickou zkušeností, čímž podporuje rozvoj badatelských dovedností, měření a kritické interpretace dat. Relevantní jsou i poznámky upozorňující na proměnlivost měření a související faktory, což učí žáky vědecké přesnosti a uvědomění si limitů experimentů. Doporučení pro zapojení celé třídy do experimentu posiluje spolupráci a diskusi. Rozvíjí Klíčovou kompetenci k řešení problémů.

Materiál přímo vybízí žáky k badatelské činnosti a vědeckému poznávání. Žáci provádějí experiment, systematicky měří napětí a zaznamenávají data, tím dochází k rozvoji Klíčové kompetence k řešení problémů – analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání.

• Vzdělávací strategie učitele: Učitel poskytuje žákům podklady k realizaci experimentů a podporuje je v získávání a interpretaci dat.

• Žádoucí projevy aktivity žáka: Žák shromažďuje data z experimentu, interpretuje je a vyvozuje závěry o elektrické vodivosti lidského těla a izolačních vlastnostech materiálů.

Celkově je materiál výborně využitelný pro inovaci výuky fyziky na základních školách a přispívá k lepšímu pochopení významu elektřiny v každodenním životě a k posílení povědomí o bezpečnosti.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.