Materiály do výuky základní vzdělávání Kreativní výuka ve výchově ke zdraví – V. třída
Materiál do výuky

Kreativní výuka ve výchově ke zdraví – V. třída

26. 11. 2025
Autor
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Spoluautor
PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

On-line učebnice prohlubuje a shrnuje vybrané poznatky z oblasti životosprávy v holistickém pojetí zdraví. Úvodní část je zaměřena na dovednosti plánování času a organizaci režimu dne. Téma je dále rozvíjeno v navazující učebnici pro šestý ročník s důrazem na rozvíjení dovedností učení žáků. Cílem učebnice je postupná příprava žáků na přechod na druhý stupeň. Text je zaměřen na schopnosti účelně plánovat svůj čas, dodržovat režim dne s ohledem na sociální klima rodiny a složky správné životosprávy. Pozornost je věnována správné výživě jako součásti zdravého životního stylu. Učebnice naplňuje očekávané výsledky učení vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět; Člověk, jeho zdraví a bezpečí.

Metodická příručka pro učitele k učebnici Kreativní výuka ve výchově ke zdraví – V. třída obsahuje didaktická doporučení a poznámky pro práci s učebnicí.

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Učebnice prohlubuje a shrnuje vybrané poznatky z oblasti životosprávy v holistickém pojetí zdraví, tedy nejen teorie, ale propojení zdraví s každodenním životem. Učebnice je interaktivní, obsahuje podněty k zamyšlení žáků i jednoduché testy, které je možno okamžitě vyhodnotit. Grafická úroveň je velmi dobrá. Celkově učebnice představuje velmi poutavý materiál. Pozitivní je, že je doplněna metodikou pro učitele. Struktura metodiky je přehledná: pro každý tematický celek jsou popsány cíle, pomůcky, úvodní motivace, aktivity, reflexe a opakování. Spojení s reálným životem je silným motivem, učební aktivity nejsou jen formální, ale orientované na využitelnost v běžném životě žáků. Materiál rozvíjí Klíčovou kompetenci – pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody (wellbeing) –, kdy učitel přemýšlí o možnostech hodnocení, zpětné vazby ve vztahu k budování vlastního wellbeingu žáků a vytváří prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopní sdílet své pocity a zkušenosti, mají na práci adekvátní čas. Žák pojmenuje vlastní potřeby ve vztahu k osobnostnímu rozvoji a reflektuje, které aspekty mají na jeho pociťovaný stav vliv.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.