Materiál do výuky

Jak získaly svá práva?

5. 7. 2025
Autor
Mgr. Olga Kovaříková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce zkoumá historické boje žen za volební právo a rovnost v různých částech světa, včetně USA, Velké Británie a českých zemí. Prostřednictvím dobových dokumentů, komiksů a historických fotografií se žáci seznamují s odhodláním a taktikami, které ženy využívaly k prosazení svých práv, a analyzují společenské proměny, jež vedly ke změnám vnímání jejich role.

Žáci se zabývají například protesty sufražetek, argumenty z petice českých žen z roku 1906 nebo situací během první světové války, kdy ženy převzaly tradičně mužská povolání. Aktivity zahrnují práci s historickými zdroji, vyhodnocování argumentů a kritickou reflexi proměn v postavení žen. Na závěr žáci odpovídají na badatelskou otázku „Jak získaly ženy svá práva?“ a hodnotí význam jednotlivých způsobů boje.

Lekce podporuje kritické myšlení, práci s historickými prameny a diskusi o rovnoprávnosti a genderových otázkách.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
475.08 kB
Dokument
Jak_ziskaly_sva_prava_PRACOVNI_LIST.docx
Prezentace
1.43 MB
Prezentace
Jak_ziskaly_sva_prava_PREZENTACE.pptx
Pracovní list
254.07 kB
Dokument
1._Jak_nahlizeli_y_na_zenu_.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
2x
Dokument
1x
Prezentace
Komentář recenzenta

Lekce „Jak získaly svá práva?“ uzavírá tematickou řadu věnovanou ženské emancipaci a přehledně představuje různé strategie, jimiž ženy dosáhly volebního práva. Vhodnou kombinací prezentace a pracovního listu vytváří prostor pro analytickou práci i diskuzi o občanském aktivismu. Žáci zkoumají historické příklady protestních forem – od petic přes demonstrace až po radikálnější akce – a přemýšlejí nad jejich účinností i morálním rámcem.

Prezentace využívá silné vizuální prvky – fotografie, citace z petic, filmové ukázky i komiksové ztvárnění přibližují atmosféru doby a zprostředkovávají emoční dopad tehdejšího boje. Pracovní list pak vede žáky k hodnocení argumentů, porovnání historických názorů (např. Masarykových postojů) a reflexi společenské změny vyvolané první světovou válkou.

Lekce rozvíjí zejména Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, kulturních a politických.

Žák rozpoznává historické překážky v cestě za rovnoprávností, analyzuje strategie společenské změny, zvažuje jejich legitimitu a účinnost, propojuje historické příklady s dnešními občanskými iniciativami a dokáže formulovat vlastní postoj k otázce, jakým způsobem lze spravedlivě prosazovat společenskou změnu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo