Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce využívá silný vizuální a emocionální potenciál filmových ukázek k tomu, aby žákům zprostředkovala atmosféru doby a různé způsoby, jak lidé reagovali na extrémní historické situace. Videomateriál z filmů jako Tmavomodrý svět, Vlak dětství a naděje nebo Nadlidé je vhodně zvolen pro srovnávání pohledů různých společenských skupin a podporuje empatii i porozumění dobovým dilematům.
Žáci analyzují postoje postav, diskutují o jejich motivacích a porovnávají různé filmové interpretace, čímž si rozvíjejí schopnost kriticky uvažovat o záměru autora sdělení i o proměnách historické paměti. Zvláště silné je zapojení otázek, které vedou žáky k zamyšlení nad tím, jak a proč se jednotlivé scény liší a co to vypovídá o době vzniku daného filmu.
Materiál by mohl být doplněn o další typy pramenů – dobové texty, fotografie nebo svědectví –, které by umožnily hlubší porovnání mezi uměleckou interpretací a historickými fakty. Zároveň je potřeba zařadit stručný historický úvod k nacistické okupaci (např. k mnichovské dohodě nebo vzniku protektorátu), aby žáci lépe porozuměli kontextu jednotlivých scén.
Rozvoj Klíčové kompetence komunikační – přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – žáci se učí vnímat film jako nositele určitého výkladu minulosti, hodnotí způsoby, jakými jsou postavy a události zobrazovány, a diskutují o rozdílech mezi autorskými přístupy. Učitel vede žáky k tomu, aby rozpoznávali záměr tvůrců a zamýšleli se nad tím, jak historická událost žije v kulturní paměti různých generací.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025