Materiály do výuky základní vzdělávání Jak reagovali na nacistickou okupaci?
Materiál do výuky

Jak reagovali na nacistickou okupaci?

7. 11. 2025
Autor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Prostřednictvím analýzy historických videoukázek z české kinematografie žáci zkoumají různé reakce československého obyvatelstva na nacistickou okupaci. Žáci sledují ukázky z filmů jako Okupace Nadlidé (1946), Vlak dětství a naděje (1985), Tmavomodrý svět (2001) nebo ...a pozdravuj vlaštovky (1972), aby lépe porozuměli postojům jednotlivých společenských skupin, jejich emocím a rozhodnutím během okupace.

Lekce klade důraz na propojení vizuálních podnětů z filmů s historickým kontextem, zkoumání motivací a pochopení psychologického dopadu okupace na různé skupiny obyvatel. Dále podporuje schopnost kritického myšlení, interpretace vizuálních materiálů a historického porozumění. Je vhodná pro druhý stupeň ZŠ a víceletá gymnázia. Součástí je strukturovaná metodika, která propojuje práci s audiovizuálními materiály s analýzou historických událostí a aktivní zapojení žáků při formulaci závěrů.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
14.64 kB
Dokument
Reakce_lidi_na_okupaci_-_pracovni_list.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Lekce využívá silný vizuální a emocionální potenciál filmových ukázek k tomu, aby žákům zprostředkovala atmosféru doby a různé způsoby, jak lidé reagovali na extrémní historické situace. Videomateriál z filmů jako Tmavomodrý svět, Vlak dětství a naděje nebo Nadlidé je vhodně zvolen pro srovnávání pohledů různých společenských skupin a podporuje empatii i porozumění dobovým dilematům.

Žáci analyzují postoje postav, diskutují o jejich motivacích a porovnávají různé filmové interpretace, čímž si rozvíjejí schopnost kriticky uvažovat o záměru autora sdělení i o proměnách historické paměti. Zvláště silné je zapojení otázek, které vedou žáky k zamyšlení nad tím, jak a proč se jednotlivé scény liší a co to vypovídá o době vzniku daného filmu.

Materiál by mohl být doplněn o další typy pramenů – dobové texty, fotografie nebo svědectví –, které by umožnily hlubší porovnání mezi uměleckou interpretací a historickými fakty. Zároveň je potřeba zařadit stručný historický úvod k nacistické okupaci (např. k mnichovské dohodě nebo vzniku protektorátu), aby žáci lépe porozuměli kontextu jednotlivých scén.

Rozvoj Klíčové kompetence komunikační – přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – žáci se učí vnímat film jako nositele určitého výkladu minulosti, hodnotí způsoby, jakými jsou postavy a události zobrazovány, a diskutují o rozdílech mezi autorskými přístupy. Učitel vede žáky k tomu, aby rozpoznávali záměr tvůrců a zamýšleli se nad tím, jak historická událost žije v kulturní paměti různých generací.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.