Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.
Lekce „Jak nahlíželi/y na ženu?“ žáky vede k analýze proměny postavení žen ve společnosti. Vazba mezi prezentací a pracovním listem je funkční – prezentace poskytuje vizuální oporu a strukturuje výklad, zatímco pracovní list rozvíjí hlubší porozumění historickým textům. Fotografie z 19. století (např. služebné, umělkyně, dělnice) pomáhají žákům konkretizovat dobové stereotypy, zatímco texty Jeana-Baptista Boona či Émila Morlota vedou k interpretaci společenských představ o ženách té doby.
Lekce systematicky směřuje k tomu, aby žáci porovnávali historické postoje se současnými a reflektovali, jak se proměňovalo vnímání ženské role v rodině, vzdělávání, politice a zaměstnání. Úkoly v pracovním listu rozvíjejí schopnost vyvozovat závěry, hodnotit postoje i formulovat vlastní stanoviska. Vizuální materiály – jako fotografie Zdeňky Braunerové či ilustrace z knihy Neohrožené ženy – zvyšují atraktivitu a podporují mezigenerační a kulturní přesahy. Pro větší dynamiku hodiny by bylo vhodné zařadit více interaktivních prvků (např. mediální srovnání nebo hodnotová osa).
Tato lekce rozvíjí především Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – Zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, kulturních a politických. Žák přemýšlí o historickém postavení žen v různých oblastech a propojuje jej s dnešními společenskými výzvami. Chápe souvislosti mezi minulými stereotypy a současnou genderovou rovností, posuzuje proměnu společenských rolí v kulturním a politickém kontextu a diskutuje o dopadech historických postojů na dnešní svět. Využívá získané poznatky k formulaci vlastních postojů v diskusi o rovnosti a občanských právech.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Materiály do výuky obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.
Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u materiálu.
Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025