František Gellner – To je teď celá moudrost moje

Statistika

Materiál byl publikován 15. 05. 2013 a od té doby byl 2072× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

VÁGNEROVÁ, Simona. František Gellner – To je teď celá moudrost moje. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 15. 05. 2013, [cit. 2019-12-07]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/frantisek-gellner-to-je-ted-cela-moudrost-moje.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 23640
Anotace

Pracovní list – rozbor básně To je teď celá moudrost moje + aktivita – z autobiografické básně popsat Gellnerovu životní filosofii. Autorkou materiálu je Mgr. Petra Karfíková.

Autor

Mgr. Simona Vágnerová (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

Český jazykdalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

František Gellner, generace, buřič, interpretovatbá­seň

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání
Typická věková skupina 16 - 19 let
Celková velikost 106,74 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledFrantisek_Gellner­.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word64,51 kB
stáhnoutNáhledFrantisek_Gellner­.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument42,23 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr. Petr Koubek
vloženo: 15. 05. 2013, 12:16:27

Při rozboru básně by čtenář měl být veden od pravděpodobného básnického účinku zamýšleného autorem k analýze a případně k syntéze – dokázal básník předpokládaný účinek podpořit kompozicí nebo jazykovou stránkou díla? Ne? Proč? Dokázal to? Čím mě báseň výrazně oslovila…

Vámi představený způsob je možný, ale velmice schematický a povrchní. V tomto článku nabízím alternativu práce s uměleckých textem. Na podzim budu mít na téma interpretace poezie v literární výchově webinář.

Drobné výhrady k obsahu DUM:

– při zadávání požadavku vyjádřit téma lyrické poezie nepoužívat výraz „vypráví“;

– výraz „role autora“ není přesný, využívejte spíše „lyrický subjekt“;

– kompoziční analýza v pojetí DUM jevelmischematická (doporučuji – k čemu využívá autor schematické a pravidelné metrum, k čemu je jeho částečné zpochybnění v závěrečném dvojverší; podobná výstavba je užívána některými textaři současné hudební produkce – zkuste si připravit nějaký podobně komponovaný text Vaší oblíbené hudební skupiny… a další možné nápady);

– bylo by dále dobré podpořit kompoziční analýzu kvalitněji strukturovanou analýzou tematickou; to by pak ale z pracovního listu musely zmizet nástřely smyslu textu formulované učitelem;

– samy interpretační nástřely berou žákovi tu jedinečnou příležitost nabízející se při četbě textu jim věkově blízkého a podobně jako oni radikálně laděného tvůrce: pečlivější přečtení a pokus o vlastní interpretaci tohoto textu by mohly žáky zaujmout a některé třeba i přitáhnout k čet­bě moderní české poezie a světu jejích autorů.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.