Pracovní list – rozbor básně To je teď celá moudrost moje + aktivita – z autobiografické básně popsat Gellnerovu životní filosofii. Autorkou materiálu je Mgr. Petra Karfíková.
Při rozboru básně by čtenář měl být veden od pravděpodobného básnického účinku zamýšleného autorem k analýze a případně k syntéze - dokázal básník předpokládaný účinek podpořit kompozicí nebo jazykovou stránkou díla? Ne? Proč? Dokázal to? Čím mě báseň výrazně oslovila...
Vámi představený způsob je možný, ale velmice schematický a povrchní. V tomto článku nabízím alternativu práce s uměleckých textem. Na podzim budu mít na téma interpretace poezie v literární výchově webinář.
Drobné výhrady k obsahu DUM:
- při zadávání požadavku vyjádřit téma lyrické poezie nepoužívat výraz "vypráví";
- výraz "role autora" není přesný, využívejte spíše "lyrický subjekt";
- kompoziční analýza v pojetí DUM jevelmischematická (doporučuji - k čemu využívá autor schematické a pravidelné metrum, k čemu je jeho částečné zpochybnění v závěrečném dvojverší; podobná výstavba je užívána některými textaři současné hudební produkce - zkuste si připravit nějaký podobně komponovaný text Vaší oblíbené hudební skupiny... a další možné nápady);
- bylo by dále dobré podpořit kompoziční analýzu kvalitněji strukturovanou analýzou tematickou; to by pak ale z pracovního listu musely zmizet nástřely smyslu textu formulované učitelem;
- samy interpretační nástřely berou žákovi tu jedinečnou příležitost nabízející se při četbě textu jim věkově blízkého a podobně jako oni radikálně laděného tvůrce: pečlivější přečtení a pokus o vlastní interpretaci tohoto textu by mohly žáky zaujmout a některé třeba i přitáhnout k četbě moderní české poezie a světu jejích autorů.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
VÁGNEROVÁ, Simona. František Gellner – To je teď celá moudrost moje. Metodický portál: Materiály do výuky [online]. 15. 05. 2013, [cit. 2025-07-16]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/frantisek-gellner-to-je-ted-cela-moudrost-moje.html>. ISSN 1802-4785.