Statistika

Materiál byl publikován 25. 02. 2010 a od té doby byl 8151× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 1/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 4,
počet hodnocení: 3.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 2 uživatelé hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 zatím nikdo hodnocení: 2 1 uživatel hodnocení: 1 zatím nikdo
 
Doporučit materiál

Jak citovat

VLK, Zdeněk. Čtení s porozuměním. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 25. 02. 2010, [cit. 2020-09-19]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/cteni-s-porozumenim-2.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 61199
Anotace

Materiál obsahuje kartičky s 20 úkoly pro skupinky žáků. Učitel dá žákům do skupinek kartičku s úkolem a vyhrává ta skupinka, která ho splní nejdříve. Úkoly jsou napsány tiskacími i psacími písmeny.

Autor

Mgr. Zdeněk Vlk (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohláskydalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

hra, skupinová práce, čtení s porozuměním, spolupráce

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – první stupeň – první období
Typická věková skupina 7 - 9 let
Celková velikost 743,68 kB
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledČtení s porozuměním.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word389,63 kB
stáhnoutNáhledČtení s porozuměním.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument354,05 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr. Dagmar Csatová
vloženo: 25. 02. 2010, 15:10:54

Jak jednoduché a užitečné, díky.

2. autor: Mgr. Pavlína Hublová
vloženo: 25. 02. 2010, 18:23:05

Díky za psací písmo. Toho není nikdy dost :-)

3. autor: Ondřej Hausenblas
vloženo: 25. 02. 2010, 18:51:54

Moc si cením toho, když se dětem dávají celé věty a když ty věty taky dávají smysl – a tohle všecko co je v tom pracovním listu, mohou děti ve třídě v hodině rovnou taky udělat! Nevyznám se v elementárním psaní a čtení dost na to, abych uměl něco z toho komentovat, ale napadlo mě, že děti potřebují pro své čtení a čtenářství ještě víc: aby nejen věty, ale celá stránka dávala smysl, co nejdříve to jde. Tedy i ve chvíli,kdy ji ještě ani celou nepřečtou! Totiž aby si zvykaly, že slova, věty, text se čtou proto, že se něco úplně dozvíme, nebo se potěšíme, a že to chvíli trvá, musíme se chvíli snažit. Tak to bylo, dokud číst neuměly – nikdo jim nepředčítal věty, natož slova, která nebyla v situaci, v kontextu. To by mrňata utekla si hrát s kostkami. Ale bylo třeba chvíli vydržet poslouchat. A ani člověk, který číst umí dobře, nečte jen slovo, jen větu – i nápis na obchodě je v kontextu: „Biopotraviny“ znamená „tady si je můžu koupit!“ a opravdu tam můžu jít. Jen v době, kdy je čtení nejtěžší – když se učíme písmenka, slova, věty, se náhle vyskytují věty, které skoro smysl nedávají – je dobře, že pracovní list pana kolegy Vlka neobsahuje žádnou Emu s masem (to on dobře ví proč). Ale nešel by z celého listu udělat malý příběh, nebo situace někde na hřišti, v lese atp.? Chytneme se všichni za ruce. Mašinka táhne vozy. Společně zahoukáme jako vlak. Jedeme vlakem na výlet. Jedeme kolem třídy. Pustíme se a běžíme do lesa. Jdeme lesem a sbíráme houby. Podívej, mám tolik malých hříbků! Mícháme v hrnci houbovou polívku. Zamáváme krásnou větví na vlak. Chytneme se a jedeme zpátky domů. Já nevím: šlo by to? Aby děti neztratily z obzoru, že na stránce je celý příběh, nejen instrukce a úkony cvičné. Děti, které později nečtou, nemají rády čtení a neprokoušou se knížkou, totiž nejsou navyklé, že úsilí o čtení přinese milé plody: zážitek z příběhu, ze společného popovídání o zážitku, a z tvorby vlastních příběhů. Ono se to v třetí až páté třídě těžko napravuje, a v šesté až deváté se to skoro už dohnat nedá. Dá se učitelům – a dětem – ve vyšších ročnících pomoci už v první třídě?

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.