Člověče, nezlob se - názvosloví solí

Statistika

Materiál byl publikován 09. 08. 2010 a od té doby byl 3316× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

MÁNEK, David. Člověče, nezlob se - názvosloví solí. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 09. 08. 2010, [cit. 2019-11-20]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/clovece-nezlob-se-nazvoslovi-soli.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 64027
Anotace

Didaktická hra Člověče, nezlob se je určena skupině o maximálním počtu pěti žáků. Hra je zaměřena na názvosloví solí, zároveň obsahuje krátký výklad pravidel a nástin hodnocení.

Autor

Mgr. David Mánek (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

porovná vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředídalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

názvosloví, sůl, didaktická hra

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 411,64 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledČlověče, nezlob se – názvosloví solí.docDidaktická hraDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word205,31 kB
stáhnoutNáhledČlověče, nezlob se – názvosloví solí.odtDidaktická hraOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument206,33 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 09. 08. 2010, 23:04:54

Vážený pane kolego, je obdivuhodné, že Vaši žáci na ZŠ zvládají vzorce a názvy dusitanů, jodičnanů a pod. Jak jdou dohromady tyto vzorce s citovaným očekávaným výstupem z RVP ZV, kde se mluví o „vybraných prakticky významných“ solích? Navíc se Vám do hry vloudily 2 soli, které neznají ani VŠ učebnice – uhodnete je?

2. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 10. 08. 2010, 19:35:40

Vážený pane Melichar, Vašim připomínkám rozumím a souhlasím s tím, že v mnou publikované hře jsou i soli, které jsou nad rámec základního vzdělávání. Zároveň jsem si vědom i druhé připomínky, že dvě soli opravdu v praxi neexistují, to ovšem neznamená, že by je žáci dle vzorce nemohli pojmenovat. Před hrou na problém praktické neexistence některých solí upozorňuji. Děkuji Vám za věcné připomínky.

3. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 11. 08. 2010, 21:21:23

Děkuji za odpověď a budu rád, když mi odpovíte ještě 1×: Pokud není na překážku, že nějaká látka prakticky neexistuje a lze o ní ve výuce mluvit, pak by šlo jistě učit názvosloví třeba takto: oxid (nebo chlorid) železný, železnatý, železitý, železičitý až železičelý. A je pak otázka, zda se omezovat na dosud známé chemické prvky nebo přidat nějaký zajímavější navíc. Ch.názvosloví je jazyk, který se řídí nějakými pravidly, ale učitel agličtiny těžko může podle dobrých pravidel vytvořit slova, která žádný Angličan nikdy nepoužil.

4. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 15. 08. 2010, 14:17:38

I tady s Vámi v zásadě mohu souhlasit, názvosloví je jazyk a jeho pravidla bychom neměli spolu s žáky porušovat. Přesto si myslím, že pokud učitel v rámci této aktivity vysvětlí, že dvě sloučeniny v praxi neexistují, pak žáky neklame. Zároveň na těchto reálně neexistujících příkladech můžeme žákům na závěr aktivity vysvětlit, proč se určité prvky vyskytují pouze s některými koncovkami.

5. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 18. 08. 2010, 23:25:57

Je krásné, jak si rozumíme. Ale s pomocí komentářů jste vlastně vytvořil jiný učební materiál. Ten původní (bez komentářů) je takovýhle: 1. Uvádí jako prakicky významé soli jodičnany atd. V záhlaví to jako výstup uvádíte a přímo v DUMU to nijak nekorigujete. Uživatelé to mohou přijmout jako normu toho, co se k tomuto výstupu má nyní na ZŠ učit. 2. Přímo v DUMU neuvádíte, že některé sloučeniny reálně neexistují a nedáváte pokyn, jak s nimi ve výuce nakládat. I tyto sloučeniony tedy vyznívají jako standard, který by měl v současné době být na ZŠ běžný. Asi to tak berou i recenzenti Vašeho DUMu (jetsli ho ovšem podrobněji prohlíželi). Pokud máte dojem, že snad nevnucujete nic jako standard nebo normu, tak se mýlíte – DUM je publikovaný jako recenzovaný pod hlavičkou „rvp“ a není už jen Vaším osobním názorem, ale jakýmsi oficiálně schváleným vzorem.

6. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 19. 08. 2010, 17:19:00

Nemyslím si, že je chybou učit žáky názvosloví dalších solí než zmíněných významných. Důvodem je např. koncept chemické olympiády a dalších soutěží, kde jej jistě využijí. Člověče… v mém podání je materiálem pro všechny žáky, kteří chtějí porozumět principům tvorby názvosloví i u dalších solí, což je dle mého názoru o rozvoji logického myšlení a Člověče by mělo být materiálem, kde si tyto principy mohou vyzkoušet formou hry. To, že v materiálu najdeme dvě soli, které v praxi neexistují, je zádrhel, o němž jsme se již bavili a kde se s Vámi shoduji. Děkuji za Vaše názory a jsem rád za tuto pro mě přínosnou diskusi.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.