Materiály do výuky základní vzdělávání Chystáme se na cizí jazyky 2
Materiál do výuky

Chystáme se na cizí jazyky 2

30. 6. 2025
Autor
PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.
Spoluautor
Mgr. Dominika Slunečko
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Příručka inspirativní praxe obsahující videoukázky z výuky v 1. a 2. ročnících základní školy. Mottem jazykové propedeutiky je zbavit žáky ostychu před cizími jazyky, vzbudit jejich zájem, poskytnout jim příležitost, aby se sami v budoucnu rozhodli, jakým jazykům se chtějí učit. Napříč Evropou můžeme pozorovat trend seznamovat žáky s cizími jazyky od počátku školní docházky, případně již v mateřské škole. To pro ně může být přínosem, pokud jsou zároveň zachovány principy předškolního a prvostupňového vzdělávání založeného na osobnostním pojetí s důrazem na celostní rozvoj žáků. Toto pojetí klade důraz na prožitek a vlastní zkušenost. Prostřednictvím zajímavých a hravých aktivit se zkoumání a objevování cizích jazyků může stát přirozenou součástí vzdělávání na 1. stupni ZŠ již od počátku prvního ročníku. Argumenty, proč by se jazyková propedeutika měla stát nedílnou součástí výuky, si můžete poslechnout i v přiloženém videu České televize „Jak na cizí jazyky“.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.86 MB
PDF
chystame_se_na_cizi_jazyky_02.pdf
Odkazy materiálu
Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál navazuje na první díl, soubor inspirativních námětů do výuky „Chystáme se na cizí jazyky“. Materiál poskytuje náměty na rozvíjení jazykového probouzení u žáků 1. stupně. Jazykovou propedeutiku chápeme jako seznamování se s různými jazyky, napomáhá motivaci a pozitivnímu přístupu žáků k jazykům, připravuje je na život v multikulturní a mnohojazyčné společnosti. Jde především o společné objevování jazykové a kulturní odlišnosti, která však není překážkou porozumění.

Aktivitami rozvíjíme u žáků klíčovou kompetenci komunikační – Rozpozná vybrané konkrétní rozdíly mezi vlastním vyjadřováním a vyjadřováním lidí z odlišných prostředí či kultur. Učitel zařazuje do svých hodin aktivity jazykového probuzení, v rámci kterých žáci prostřednictvím vlastního prožitku objevují jazykové bohatství ve světě i kolem nich, rozvíjejí svůj vztah k mateřštině a pěstují elementární dovednosti potřebné k učení se cizím jazykům: např. různé jazykové hlavolamy založené na srovnávání abeced, slovní zásoby či zvukové stránky různých jazyků; hledání výpůjček a internacionalismů; přiřazování jazyků ke konkrétním místům a kulturám; tvorba jazykových portrétů a jejich společná interpretace.

U žáků můžeme pozorovat tyto projevy v rámci komponenty – využívání kulturních zkušeností. Žák rozpozná základní kulturní konvence spojené s každodenními rozhovory (např. odlišné pozdravy, poděkování, omluvy či jiné rituály), ačkoli sám může mít obtíže je uplatnit.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace, nové učivo