Materiály do výuky základní vzdělávání Zvídaví mladí matematici
Materiál do výuky

Zvídaví mladí matematici

24. 6. 2025
Autor
Mgr. Persefoni Sapáková
Spoluautoři
Mgr. Lenka Jedličková
Mgr. Lucie Lugerová
Bc. Kateřina Sapáková
Mgr. et Bc. Jakub Sís
doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Konečný, CSc.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Program je určen žákům 4. a 5. ročníků ZŠ. Cílí na zvýšení jejich zájmu o matematiku a na plánovitý rozvoj jejich matematických kompetencí a kompetencí k řešení problémů. Program se skládá z dvanácti témat, která přibližují účastníkům různé oblasti matematiky zábavným způsobem (měření obvodu a obsahu, netradiční jednotky měření délky, vytváření geometrického města, tvoření rozpočtu, řešení logických úloh, výpočet obvodu kružnice, tabulky a grafy v Excelu, řešení úloh pomocí kombinatoriky, volba strategie při řešení úloh, souměrnost).
Časová dotace programu je 32 vyučovacích hodin (12 na sebe nenavazujících lekcí).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
1.94 MB
PDF
Zvidavi_final.pdf
Pracovní list
36.15 MB
Archiv
ZVIDAVI.zip

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
1x
Archiv
Komentář recenzenta

Vzdělávací objekt je koncipován jako volnočasová aktivita pro patnáctičlenné skupiny, ale dílčí témata nebo jejich části lze v podobě doplňku použít i v běžné výuce. Témata a úlohy jsou zábavným způsobem zaměřeny na příklady z praxe, aby motivovaly žáky ke zvýšení zájmu o matematiku, rozvoj jejich matematických kompetencí a schopnosti řešit problémy.

Obsažená témata: měření obvodu a obsahu, netradiční jednotky měření délky, vytváření geometrického města, tvoření rozpočtu, řešení logických úloh, výpočet obvodu kružnice, tabulky a grafy v Excelu, řešení úloh pomocí kombinatoriky, volba strategie při řešení úloh, souměrnost.

Součástí programu jsou pracovní listy, listy s úkoly, vystřihovánky pro složení geometrických útvarů i didaktické hry.

V rámci rozvoje klíčové kompetence k řešení problémů – KRP-VED-000-ZV5-001 vychází při rozhodování a řešení problémů z objektivních dat a informací – je možno vést žáky k samostatnému vyhledávání vhodných informací a postupů k řešení úloh a poukazovat na více možných postupů při řešení úloh.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace