Materiály do výuky základní vzdělávání Zpíváme si v cizích jazycích
Materiál do výuky

Zpíváme si v cizích jazycích

3. 11. 2025
Autor
Petra Besedová
Spoluautor
Ludmila Kroupová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Online publikace „Zpíváme si v cizích jazycích“ představuje metodickou příručku pro učitele cizích jazyků, která propojuje hudbu a výuku jazyků. V části věnované francouzštině (str. 131–181) nabízí osm známých francouzských lidových písní: Frère Jacques, Il était un petit navire, Sur le pont d’Avignon, Savez-vous planter les choux, Au clair de la lune, Lundi matin, Meunier, tu dors a Ainsi font, font, font. Každá píseň je doplněna metodickým listem s didaktickými cíli, aktivitami zaměřenými na výslovnost, slovní zásobu, gramatiku a kulturní kontext, a také notovým zápisem a textem. Zdroj tak rozvíjí jazykové i hudební kompetence žáků, podporuje mezipředmětové vztahy a činí výuku francouzštiny hravou, interaktivní a autentickou.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
11.56 MB
PDF
Zpivame_si_v_cizich_jazycich__(5).pdf
Audio
94.41 MB
Ostatní
Nahravky_Imlementace_hudby_ve_vyuce_cizich_jazyku(1)

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
1x
Ostatní
Komentář recenzenta

Digitální výukový materiál přináší metodicky propracovanou sadu pro výuku cizích jazyků, která na stránkách 131–181 obsahuje osm francouzských písní doplněných podrobnými metodickými pokyny pro jejich využití v tematických okruzích hodin francouzštiny. Součástí sady jsou také písně pro další cizí jazyky – AJ, NJ, RJ, ČJ pro cizince. Jedná se tedy o univerzální zdroj vhodný pro učitele cizích jazyků. Materiál je motivující a vhodný pro žáky ve věku 12–15 let na úrovni A1. Spojuje známé lidové písně s praktickým osvojováním jazykových a lexikálních jevů. Struktura hodin je přehledná a logická – poslouchání písně, vyhledávání jazykových jevů, samostatná práce s pracovním listem, práce ve dvojici a případná prezentace před třídou. Díky systematickému propojení hudby s jazykovou výukou podporuje materiál aktivní a interaktivní učení a umožňuje žákům procvičovat komunikaci, slovní zásobu i gramatiku v autentickém kontextu. Významnou přidanou hodnotou je rozvoj kulturní klíčové kompetence – umění a kultura jako prostředek komunikace, protože žáci rozpoznávají estetickou a obsahovou hodnotu lidových písní a oceňují jejich kulturní kontext a význam.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.