Materiál do výuky

Život otroků v Karibiku

3. 11. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlemeier
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce je překladem z francouzské učebnice. Pracovní list se zaměřuje na zkoumání každodenního života otroků na karibských plantážích v období kolonialismu. Prostřednictvím práce s historickými dokumenty, jako je Černý zákoník z roku 1685, rytiny a popisy dobových událostí, žáci analyzují podmínky, ve kterých otroci žili a pracovali, a způsob, jakým na tyto podmínky reagovali, včetně útěků a vzpour. Aktivita rozvíjí schopnost práce s prameny, interpretaci historických textů a vizuálních materiálů a podporuje empatii a kritické myšlení. Je určena pro žáky 2. stupně ZŠ a víceletá gymnázia, přičemž propojuje dějepisné vzdělávání s etickými otázkami spojenými s dědictvím otroctví.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.41 MB
PDF
Zivot_otroku_v_Karibiku_pracovni_list.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Život otroků v Karibiku“ přináší silně působivý a historicky podložený vhled do každodenní reality otroků na karibských plantážích. Překlad z francouzského originálu obohacuje české prostředí o materiál, který systematicky propojuje různé typy historických pramenů.

Silnou stránkou materiálu je propojení historických pramenů s tvořivou výstupní aktivitou – žáci mají za úkol napsat výklad nebo fiktivní vyprávění z pohledu otroka. Tento úkol rozvíjí nejen historickou gramotnost, ale zejména schopnost smysluplného vyjadřování v souladu s komunikačním záměrem a situací. Žáci se učí formulovat myšlenky, reflektovat prožitek a volit jazykové prostředky odpovídající historickému kontextu.

Práce s klíčovou otázkou „Jaké byly životní podmínky otroků?“ poskytuje srozumitelný rámec, v němž žáci kombinují vizuální analýzu (dobové rytiny) se čtením náročnějších textů (např. výňatky z Černého zákoníku). Učitel přitom může podporovat diferencované čtení a vést diskusi nad emocemi, mocí, bezmocí a morálním napětím, které téma přináší.

Vzhledem k vyšší textové náročnosti se doporučuje zjednodušení některých úryvků, případně doplnění o mapu nebo vizualizaci schématu plantáže. Tato úprava by usnadnila přístup žákům s nižšími čtenářskými dovednostmi.

Tato výuková aktivita rozvíjí Klíčovou kompetenci komunikační, konkrétně očekávaný výsledek učení: Vyjadřuje se prostřednictvím souboru běžných výrazových prostředků, které volí s důrazem na svůj komunikační záměr, partnera a situaci. Žáci v lekci propojují poznatky z historických dokumentů s psaným projevem, čímž rozvíjejí schopnost vyjadřovat se autenticky, věcně a zároveň empaticky k tématu se silným etickým rozměrem.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.