Materiály do výuky základní vzdělávání Žijme ekonomicky – Uplatnitelnost na trhu práce
Materiál do výuky

Žijme ekonomicky – Uplatnitelnost na trhu práce

17. 12. 2025
Autor
RNDr. Bc. Šárka Palcrová
Spoluautoři
Mgr. Marie Dohnalová
Mgr. Stanislav Pohan
PhDr. Jaromír Karpíšek, Ph.D.
Jana Vejsadová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program „Žijme ekonomicky!“ je zaměřen na zvýšení nejen finanční, ale především ekonomické gramotnosti žáků 8. nebo 9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Obsahuje tři tematické bloky. Třetí tematický blok vzdělávacího programu „Uplatnitelnost na trhu“ vede žáky k uvědomění si toho, co souvisí s podnikáním a co se zaměstnáním, jaké jsou jejich výhody a nevýhody, seznamuje žáky s problematikou nezaměstnanosti, pomoci nezaměstnaným. Žáci se seznámí s procesem před začátkem podnikání, sestaví podnikatelský plán, který prezentují ostatním.
Materiál obsahuje efektivně zpracovanou úvodní a metodickou část a přílohy pro konkrétní práci s žáky. Obsahem odpovídá 11 vyučovacím hodinám.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
9.43 MB
PDF
1._Ekon_sablona.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Tematický blok „Uplatnitelnost na trhu práce“ naučí žáky si uvědomit a pochopit zásadní rozdíly mezi podnikáním a zaměstnáním, jejich výhody i nevýhody. Žáci zjistí, na co mají nezaměstnaní právo a jaké instituce jim mohou pomoci, v neposlední řadě si žáci vyzkoušejí roli začínajícího podnikatele, který má přesvědčit investora o kvalitě svého podnikatelského plánu. Podrobně představuje podnikatelské kompetence a také typy pracovníků rozlišované podle nejvýraznějších vlastností, mezi nimiž mohou žáci identifikovat sebe i své spolužáky. Do budoucna by se tak mohli lépe orientovat při výběru spolupracovníků či podřízených.

V rámci Klíčové kompetence – uskutečňuje kroky směřující k udržitelnosti na základě promýšlení různých scénářů možného budoucího vývoje – představuje příklady ilustrující, že budoucí vývoj různých procesů, jevů a systémů nelze přesně předpovídat a že v různých případech jeho směřování zásadně ovlivňují i naše rozhodnutí a vytváří prostor a bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi žáků o hodnotách a chování ve vztahu k udržitelnosti, facilituji diskusi a využívám osvědčené diskusní techniky. Žák porovnává, vyhodnocuje scénáře budoucího vývoje z hlediska jejich udržitelnosti, uskutečnitelnosti a pravděpodobnosti a rozlišuje, co považuje za žádoucí a co za pravděpodobný budoucí vývoj.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.