Materiály do výuky základní vzdělávání Žijme ekonomicky – Hospodaření státu a peníze
Materiál do výuky

Žijme ekonomicky – Hospodaření státu a peníze

17. 12. 2025
Autor
RNDr. Bc. Šárka Palcrová
Spoluautoři
Mgr . Marie Dohnalová
Mgr. Stanislav Pohan
PhDr. Jaromír Karpíšek, Ph.D.
Jana Vejsadová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program „Žijme ekonomicky!“ je zaměřen na zvýšení nejen finanční, ale především ekonomické gramotnosti žáků 8. nebo 9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Obsahuje tři tematické bloky. První tematický blok vzdělávacího programu je zaměřen na principy hospodaření státu (příjmy a výdaje státního i obecního rozpočtu, státní dluh, krize po pandemii) a na téma peněz (historie a význam peněz pro obchodování, ale rovněž principy bezhotovostního styku).
Materiál obsahuje efektivně zpracovanou úvodní a metodickou část a přílohy pro konkrétní práci s žáky. Obsahem odpovídá 10 vyučovacím hodinám.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
9.43 MB
PDF
1._Ekon_sablona.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Vzdělávací modul je zaměřen na zvýšení nejen finanční, ale především ekonomické gramotnosti žáků. Materiál je určen i pro žáky se SVP, a to konkrétně pro žáky nadané, kteří mohou program bez překážek absolvovat ve smyslu společného vzdělávání. Jednotlivé lekce tak přispívají k rozvoji talentu žáků, k jejich kreativnímu a inovativnímu potenciálu a vzhledem k rozsahu programu také k dlouhodobé a systematické práci s nadanými žáky. Po absolvování tematického celku „Hospodaření státu“ by měli mít žáci lepší povědomí o principech hospodaření státu, obce.

Převažující formou vzdělávání je kooperativní učení – práce žáků nad řešením úkolů ve skupinách. Žáci by se měli naučit řešit běžné životní situace, jako je směna peněz, identifikace falešných bankovek.

V rámci tohoto tematického celku je rozvíjená Klíčová kompetence – reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení – učitel stanovuje žákům kritéria pro to, jak kriticky hodnotit nápady a zvažovat různé možnosti, a zaměřuje se na to, aby žáci analyzovali tyto situace z různých perspektiv a diskutovali o možných řešeních a jejich důsledcích. Žák diskutuje o možných důsledcích řešení a podává argumenty pro své návrhy a identifikuje problémy v každodenních situacích.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.