Materiály do výuky základní vzdělávání Žijme ekonomicky – Hospodaření domácností
Materiál do výuky

Žijme ekonomicky – Hospodaření domácností

17. 12. 2025
Autor
RNDr. Bc. Šárka Palcrová
Spoluautoři
Mgr. Marie Dohnalová
Mgr. Stanislav Pohan
PhDr. Jaromír Karpíšek, Ph.D.
Jana Vejsadová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program „Žijme ekonomicky!“ je zaměřen na zvýšení nejen finanční, ale především ekonomické gramotnosti žáků 8. nebo 9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Obsahuje tři tematické bloky. Druhý tematický blok vzdělávacího programu „Hospodaření domácností“ seznamuje žáky s hospodařením domácnosti (příjmy a výdaji) zážitkovou formou z pohledu životních postojů lidí a konfliktu utrácení a úspor, rizikovosti a pojištění.
Materiál obsahuje efektivně zpracovanou úvodní a metodickou část a přílohy pro konkrétní práci s žáky. Obsahem odpovídá 15 vyučovacím hodinám.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
9.43 MB
PDF
1._Ekon_sablona.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Díky materiálu se žáci naučí řešit běžné životní situace, jako je směna peněz, tvorba rodinného rozpočtu, výpočet nákladů např. na dovolenou. Seznámí se s hospodařením domácnosti, tedy jejími příjmy, jejich rizikovostí, vyzkouší si prakticky, jakou roli hraje životní postoj ve vztahu k rozhodování o vlastním majetku.

Demonstrovány jsou zbytné a nezbytné výdaje a žáci si vyzkoušejí také porovnat náklady na dovolenou ve vybraných turisticky atraktivních destinacích. Pochopí význam cestovního pojištění, které přináší určitou jistotu při případných škodách či úrazech na rozdíl od běžného zdravotního pojištění. Úzce se také dotýká problémů, které mohou nastat v případě nesplácení finančních závazků, a poslední hodina je věnována exekuci, jež může postihnout i mladé lidi.

V rámci rozvoje Klíčové kompetence – využívá příležitosti a výzvy pro rozvoj v různých oblastech vlastního života – učitel integruje do výuky například: otevřené diskuse, otevřené otázky, kreativní úkoly, projekty a průběžně se žáky pracuje na rozkrývání jejich priorit, hodnot, kompetenčního portfolia atd. Žák rozpoznává příležitosti a výzvy pro změnu k lepšímu a formuluje své představy a promyšlené vize týkající se budoucího vývoje současné situace.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.