Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Názorná aktivita žákům srozumitelným a zábavným způsobem přibližuje základní přírodovědné jevy, zejména tání ledu, změny skupenství a vliv okolních podmínek na rychlost těchto procesů. Aktivita je postavena na experimentu, což podporuje badatelsky orientovanou výuku a rozvíjí u žáků schopnost pozorování, porovnávání a vyvozování závěrů (rozvoj Klíčové kompetence k řešení problému – badatelství). Žáci si vyzkouší formulovat hypotézu, kterou následně ověří experimentem. Silnou stránkou zdroje je jeho vysoká míra motivace – soutěžní prvek „závodů“ přirozeně zapojuje žáky a zvyšuje jejich zájem o téma. Zároveň je aktivita snadno realizovatelná, atraktivní je pro žáky i použití bodového měřidla teploty, a je vhodná jak pro práci ve skupinách, tak pro frontální výuku, kdy pokus provádí učitel ve spolupráci s dětmi. Metodicky je materiál přehledný a dává učiteli prostor přizpůsobit náročnost věku a schopnostem žáků.
Didakticky přínosné je také propojení teorie s praxí – solení silnic v zimě a možnost mezipředmětových vazeb (např. matematika – měření času, český jazyk – popis postupu a výsledků). Určitým omezením může být potřeba důsledného vedení žáků k formulaci závěrů, aby aktivita nezůstala pouze u zábavného pokusu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025