Materiál do výuky

Závody kostek ledu

22. 12. 2025
Autor
Gymnázium Cheb
Spoluautor
et al.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Doplnění a rozšíření experimentu v základní verzi, ve kterém jde o rozpouštění kostek ledu v osolené vodě a ve vodě bez soli. Aktivity sloužící k trénování pozorování a schopnosti popsat pozorovaný jev, navrhování a ověřování hypotézy. Pokus lze realizovat i s jiným bodovým teplotním čidlem, než je Vernier (dle autora je ale tyčový teploměr nevhodný z důvodu pomalejší reakce a možnosti promíchání vzorku).

Časová dotace je 20 min. při zkrácené verzi, pokud pracuje učitel spolu se žáky. V případě, že by žáci pracovali a přemýšleli sami, pak je vhodnější 1 hodina až 2 hodiny v případě badatelského kroužku. Pokus je vhodný pro žáky nižších ročníků víceletého gymnázia, případně jako rozšiřující učivo pro badatelský kroužek na základní škole.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
351.4 kB
PDF
zavody-kostek-ledu.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Názorná aktivita žákům srozumitelným a zábavným způsobem přibližuje základní přírodovědné jevy, zejména tání ledu, změny skupenství a vliv okolních podmínek na rychlost těchto procesů. Aktivita je postavena na experimentu, což podporuje badatelsky orientovanou výuku a rozvíjí u žáků schopnost pozorování, porovnávání a vyvozování závěrů (rozvoj Klíčové kompetence k řešení problému – badatelství). Žáci si vyzkouší formulovat hypotézu, kterou následně ověří experimentem. Silnou stránkou zdroje je jeho vysoká míra motivace – soutěžní prvek „závodů“ přirozeně zapojuje žáky a zvyšuje jejich zájem o téma. Zároveň je aktivita snadno realizovatelná, atraktivní je pro žáky i použití bodového měřidla teploty, a je vhodná jak pro práci ve skupinách, tak pro frontální výuku, kdy pokus provádí učitel ve spolupráci s dětmi. Metodicky je materiál přehledný a dává učiteli prostor přizpůsobit náročnost věku a schopnostem žáků.

Didakticky přínosné je také propojení teorie s praxí – solení silnic v zimě a možnost mezipředmětových vazeb (např. matematika – měření času, český jazyk – popis postupu a výsledků). Určitým omezením může být potřeba důsledného vedení žáků k formulaci závěrů, aby aktivita nezůstala pouze u zábavného pokusu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.