Materiály do výuky základní vzdělávání Základy programování ve Scratchi pro 5. ročník ZŠ
Materiál do výuky

Základy programování ve Scratchi pro 5. ročník ZŠ

23. 10. 2025
Autor
prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD
Spoluautor
Mgr. Karolína Miková, PhD.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Učebnice je rozdělená do tří modulů, přičemž každý využívá jiný zajímavý příběh seznamující žáky se základními programátorskými koncepty.
Modul 1: Vytváříme vzory (Pohyby a otisky, Opakování a střídání, Květy: algoritmus ze středu, Další vzory a vlastní bloky)
Modul 2: Geometrie pana Brouka (Zkoumáme pero, Kreslíme pravidelné mnohoúhelníky, Objevujeme tečky, Projekty pana Brouka: Přírodní scenérie)
Modul 3: Společenství čtyř (Postavy ožívají, Poznáváme podmínky, Rozesíláme zprávy, Příběhy společenství)
Výuka nevyžaduje žádné předchozí znalosti programování.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
14.85 MB
Archiv
Programovani_Scratch_5_rocnik_Modul_1.zip
Vzdělávací modul
11.16 MB
Archiv
Programovani_Scratch_5_rocnik_Modul_2.zip
Vzdělávací modul
7.09 MB
Archiv
Programovani_Scratch_5_rocnik_Modul_3.zip
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
Archiv
Komentář recenzenta

Učebnice jsou komplexně zpracované – metodika; propojení na RVP; slovník nových pojmů; posloupnost kroků pro řešení jednotlivých aktivit spolu s poznámkami, na co si dát pozor; náměty k diskuzím a řešení aktivit. Pro každé bádání jsou připravené prezentace. Oceňuji doprovodné plakátky nebo slovníčky s používanými příkazy k pověšení ve třídě. Gradaci zajišťují předpřipravené rozšiřující úlohy, které jsou na speciálních arších. Učebnice je velmi rozsáhlá a je náročné splnit tři moduly v jednom roce.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence digitální – vytváří jednoduchý digitální obsah v rámci plnění stanovených výukových cílů – učitel může využívat následující vzdělávací strategii – zařazuji do výuky takové aktivity, ve kterých žáci vyjadřují své představy za pomoci digitálních technologií, a u žáka jsou žádoucí tyto projevy – vytvoří posloupnost instrukcí k provedení jednoduchého úkolu.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k podnikavosti a pracovní – navrhuje realizaci aktivit v jednotlivých krocích – učitel může využít následující vzdělávací strategii – podporuji nepřímé učení prostřednictvím zkušeností – například experimentování a bádání, a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka – vyhodnocuje a třídí nápady v rámci zadaných kritérií, vlastních měřítek či svých aktuálních možností.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.