Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Byť jsou v učebnici uvedeny OVU platné od „malé revize“ 2023, obsahově jsou úlohy plně využitelné i pro OVU platné od roku 2025.
Jednotlivá témata zahrnují sadu úloh k diskusi a aktivizaci žáků umocňují „zvídavé“ otázky, hledání odpovědí na ně. V metodických poznámkách pro učitele je i jednoduché vysvětlení podstaty „očekávané“ žákovské odpovědi (nejde však o výklad pojmu).
V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřuje se prostřednictvím zvládnutých výrazových prostředků, které volí podle svých možností vzhledem ke komunikačnímu záměru, partnerovi a situaci – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:
- po aktivitách či projektech poskytuji modelovou konstruktivní zpětnou vazbu a zároveň povzbuzuji žáky k reflexi vlastní práce nebo práce spolužáků;
a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:
- na základě předem daných kritérií (např. ve formě připravené osnovy, výčtu klíčových informací, předpřipravených frází) prezentuje sebe a výstupy samostatné či skupinové práce před známým i neznámým publikem.
V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k podnikavosti a pracovní – navrhuje realizaci aktivit v jednotlivých krocích – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:
- nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle;
a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:
- rozpozná situaci nebo problém, který potřebuje volbu z možností.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025