Materiály do výuky základní vzdělávání Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ
Materiál do výuky

Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ

7. 11. 2025
Autor
Mgr. Jan Berki, Ph.D.
Spoluautor
Ing. Jindra Drábková, Ph.D.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál je určen primárně učiteli, obsahuje zadání, metodické poznámky, doporučení a řešení. Jednotlivé aktivity jsou vytvářeny především pro žáky 5. ročníku základní školy. Výuka nevyžaduje žádné předchozí znalosti programování a ani počítačové vybavení. Je inspirována tzv. unplugged CS, tedy výukou informatiky bez počítačů.
Cílem je zprostředkovat žákům zážitek, prožitek či zkušenost s tím kterým pojmem a jeho principy. Učebnice pracuje s principem zvídavých otázek, nalézání odpovědí a ukázkovou aktivitou. Aktivity jsou v učebnici sestaveny tak, aby na sebe navazovaly, graduje se také jejich obtížnost (využitelné i bez návaznosti).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
3.53 MB
Archiv
NS-Zaklady-informatiky-listy.zip
Metodika
1.45 MB
PDF
NS-Zaklady-informatiky.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Archiv
1x
PDF
Komentář recenzenta

Byť jsou v učebnici uvedeny OVU platné od „malé revize“ 2023, obsahově jsou úlohy plně využitelné i pro OVU platné od roku 2025.

Jednotlivá témata zahrnují sadu úloh k diskusi a aktivizaci žáků umocňují „zvídavé“ otázky, hledání odpovědí na ně. V metodických poznámkách pro učitele je i jednoduché vysvětlení podstaty „očekávané“ žákovské odpovědi (nejde však o výklad pojmu).

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřuje se prostřednictvím zvládnutých výrazových prostředků, které volí podle svých možností vzhledem ke komunikačnímu záměru, partnerovi a situaci – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- po aktivitách či projektech poskytuji modelovou konstruktivní zpětnou vazbu a zároveň povzbuzuji žáky k reflexi vlastní práce nebo práce spolužáků;

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- na základě předem daných kritérií (např. ve formě připravené osnovy, výčtu klíčových informací, předpřipravených frází) prezentuje sebe a výstupy samostatné či skupinové práce před známým i neznámým publikem.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k podnikavosti a pracovní – navrhuje realizaci aktivit v jednotlivých krocích – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- nabízím žákům volnější úkoly, projekty, které jim umožňují aktivně se ptát, vybrat si témata, rozhodovat se, plánovat své akce, nést za ně odpovědnost a řešit je nezávisle;

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- rozpozná situaci nebo problém, který potřebuje volbu z možností.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

učitel

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.