Materiál do výuky

Vzpomínání na válku

17. 12. 2025
Autor
Mgr. David Venclík, PhD.
Spoluautor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce žáky seznamuje s tím, jak dnešní společnost pracuje s pamětí na druhou světovou válku a jaké normy chování platí na pietních místech spojených s tragickými událostmi. Na základě známé kauzy „sáňkování v Lidicích“ žáci analyzují různé pohledy na konflikt mezi zábavou a pietou, rozlišují projevy respektu a neúcty a diskutují o tom, proč je důstojné chování vůči obětem důležité. Součástí lekce je tvorba vlastních pravidel chování na místech paměti a reflexe osobních zkušeností s pietními prostory. Aktivity vedou žáky k citlivému vnímání historické paměti, k porozumění tomu, jak společnost uchovává bolestné kapitoly dějin, a k zamyšlení nad tím, jak se jednotlivci mohou podílet na zachování úcty a důstojnosti obětí. Lekce rozvíjí respektující přístup, empatii a schopnost eticky jednat v situacích, kde se protínají osobní potřeby, pravidla společnosti a historická paměť.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
80.1 kB
PDF
blok-4_lekce-18_vzpominani-na-valku_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
633.97 kB
PDF
blok-4_lekce-18_vzpominani-na-valku_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce otevírá pro žáky důležité téma vzpomínkové kultury a vede je k uvědomění, že návštěva míst spojených s válečnými tragédiemi vyžaduje zvláštní míru respektu. Práce s kauzou sáňkování v Lidicích, výrazně rozšířenou i na sociálních sítích, umožňuje žákům bezpečně diskutovat o chování, které se v digitálním prostoru často objevuje bez kontextu. Materiál tak vhodně reaguje na současné trendy a zároveň připravuje žáky na reálné situace – zejména proto, že deváté třídy tato místa často navštěvují při exkurzích do Terezína nebo Osvětimi.

Silnou stránkou lekce je citlivé spojení historických faktů, etického rozměru vzpomínání a aktuálního mediálního prostředí. Žáci dostávají jasně strukturované úkoly, které podporují argumentaci a porozumění společenským souvislostem. Materiál by bylo možné dále obohatit o vizuální ukázky přímo z medializované kauzy nebo o fotografie odrážející různé způsoby chování na místech paměti, což by posílilo vizuální ukotvení tématu.

Lekce podporuje rozvoj Klíčové kompetence k řešení problémů – práce s informacemi a kritické myšlení – žáci analyzují plakát, fotografii místa paměti, příspěvek na sociální síti i reakce veřejnosti a hodnotí je z hlediska respektu a vhodnosti jednání. Materiál vede žáky k formulování vlastních pravidel chování na pietních místech a pomáhá jim pochopit, proč se na těchto místech očekává jiný typ chování než v běžném veřejném prostoru.

Rozvíjíme u žáků také Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti – odpovědné rozhodování a jednání – u žáků rozvíjíme schopnost jednat citlivě, odpovědně a s respektem k minulosti.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.