Materiál do výuky

Vývoj organismů na Zemi

10. 12. 2025
Autor
Česká geologická služba
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál pojednává o geologické minulosti Země a evoluci života. Pomáhá žákům uvědomit si geologický čas, klíčové etapy ve vývoji zemské kůry a zároveň historii organismů. Obsahuje pracovní listy a metodická doporučení, která umožní aktivní zapojení žáků, propojení poznatků z geologie a biologie, a podporuje badatelské myšlení. Určeno pro žáky 9. ročníku při výuce neživé přírody.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
907.84 kB
PDF
OBJEVY_Vyvoj_organismu_na_zemi_METODIKA_PRO_UCITELE.pdf
Pracovní list
4.42 MB
PDF
Objevy_Vyvoj_organismu_PRACOVNI_LISTY.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál „Vývoj organismů na Zemi“ je souborem metodiky a PL. Základem pracovních listů je paleontologie jako věda, dále absolutní a relativní datování a také základní evoluční principy. Oceňuji rozsah pracovních listů, možnost pracovat s nimi kontinuálně v průběhu několika vyučovacích hodin. Pracovní listy jsou poutavé. V metodice je popsána práce s pracovními listy, najdeme zde také doplňující hry a tipy, autoři nezapomněli ani na odkazy na teorie vzniku světa.

Materiál podporuje rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – zohledňování propojenosti světa – žák zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických. Učitel využívá následující vzdělávací strategie: využívám techniky zviditelňující (skryté) souvislosti různých procesů a jevů – např. simulace a simulační hry, myšlenkové mapy, grafická znázornění a schémata; vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro diskuse žáků o souvislostech různých jevů, procesů a systémů, o významu systémového a celostního přístupu a využívám k jejich vedení osvědčené diskusní techniky. V projevech žáka je patrné: prozkoumává, jak jsou různé situace, jevy a procesy v okolním světě propojené od roviny osobní přes místní, národní a regionální až po celosvětovou; prozkoumává, jak jsou různé situace, jevy a procesy v okolním světě propojené z hlediska historického vývoje.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

tematický celek

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.