Materiály do výuky základní vzdělávání Využití aplikací a sociálních sítí při výuce výtvarné výchovy
Materiál do výuky

Využití aplikací a sociálních sítí při výuce výtvarné výchovy

28. 11. 2025
Autor
Mgr. Šimon Kříž
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Návod pro učitele a studenty, jak se může kreativně pracovat s mobilními aplikacemi a sociálními sítěmi. Cílem je představit všeobecné principy, jimiž se dá za pomocí digitálních platforem vyučovat výtvarná výchova. Žáci vytvoří sérii fotografií za pomoci mobilních telefonů a aplikací, které jsou volně ke stažení. Dochází zde k poznání nových přístupů ve výtvarném vyjadřování a zároveň k vlastní intervenci při používání sociálních sítí (orientace, validita zdroje, bezpečný pohyb na síti). Tyto způsoby si žáci vyzkouší při kolektivním sdílení vlastního obsahu z daných hodin na společném instagramovém či jiném profilu.
Časová dotace lekce je 90 minut.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
247.26 kB
PDF
Doprovodny_text_k_prezentaci.pdf
Souvislý text
173.17 kB
PDF
Pokyny_k_praci_se_soubory_DVZ.pdf
Prezentace
1.35 MB
PDF
Prezentace.pdf
Metodika
1.77 MB
PDF
Metodika_pro_ucitele_(3).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
4x
PDF
Komentář recenzenta

Vzdělávací materiál cílí na pedagogy, kteří se nebojí zapojit mobilní telefony a sociální sítě do výuky výtvarné výchovy na 2. stupni. Není samozřejmostí, aby se každý pedagog orientoval ve světě mobilních aplikací. Ty ovšem mohou být inspirativním zdrojem tvorby a výpovědi o současné vizuální kultuře. Díky této metodice a přiloženému textu k prezentaci však není těžké do tohoto světa proniknout. Za cenné považuji zejména zdroje a ukázky tvorby s využitím mobilních telefonů při tvoření obalů desek, klipů a videí. Dokument obsahuje i obrazovkový manuál na práci s aplikacemi Faceswap, MSQRD, Messenger a Instagram.

Žáci tvorbou digitálního obsahu rozvíjí Klíčovou kompetenci digitální – generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti –, která je zde skrze tvůrčí činnost s jim známými nástroji naplňována velmi nenásilnou a blízkou formou.

Zároveň jsou zde rozvíjeny i Klíčové kompetence kulturní – žáci mapují a pojmenovávají aktuální projevy i řeč současné vizuální kultury a používají tak jednu z jejích forem k vyjádření vlastních myšlenek. Učitel vede žáky k interpretaci již existujícího i nově vzniklého digitálního obsahu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

tematický celek

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.