Materiál obsahuje 75 kartiček - 25 s kationty, 25 s anionty a 25 názvů hydrogensolí. Cílem žáků je poskládat vzorce hydrogensolí a poté vytvořit jejich název. Je vhodné pracovat ve skupinách – asi po 2 až 3 žácích.
Dobrý den,
podobně jako pan Melichar se přikláním k názoru, že není šťastné trhat tímto způsobem chemické vzorce na poloviny. Symboly jako (HCO3-)2 jsou z odborného hlediska naprosto nesmyslné, z didaktického "přínosné" pouze v tom, že si chybný způsob symboliky žáci zafixují a na střední škole se to jen těžko odbourává. Pro ZŠ bych doporučovala omezit se jen na nejběžnější soli, fosforitany i boritany považujme za rozšiřující učivo. Méně je někdy více; zkušenosti ze čtyřletého gymnázia ukazují, že pro mnohé studenty představují i dusičnany a uhličitany problém.
Dovoluji si v této souvislosti ještě upozornit na kyselinu boritou, která sice obsahuje tři vázané vodíkové atomy, ale odštěpitelný je pouze jeden (tj. boritan trisodný i hydrogenboritan sodný jsou další z řady virtuálních sloučenin).
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.