Materiály do výuky základní vzdělávání Výstupy workshopu věnovaného oblasti psychomotoriky
Materiál do výuky

Výstupy workshopu věnovaného oblasti psychomotoriky

22. 10. 2025
Autor
Tomáš Vyhlídal
Spoluautor
et al.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Prezentace shrnuje závěry workshopu zaměřeného na využití psychomotorických her v kontextu aplikované tělesné výchovy. Materiál může sloužit jako samostatný zdroj pro pedagogy, ale i jako podklad pro tvorbu dalších metodických materiálů. Psychomotorické hry jsou zde představeny jako inkluzivní, nesoutěžní a kreativní činnosti podporující rozvoj kognitivní, jemné motoriky, sociomotoriky a senzomotoriky. Prezentace nabízí inspiraci zejména pro práci v MŠ a na 1. stupni ZŠ, ale je využitelná i na vyšších stupních vzdělávání. Materiál podporuje aplikaci principů inkluze a rozvíjí pedagogické dovednosti při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
1.02 MB
PDF
Metodika_vyuziti_psychomotoriky.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Metodika představuje přehledně strukturovaný soubor psychomotorických her a aktivit využitelných ve školním prostředí. Zahrnuje úvod do psychomotoriky, zásady vedení her, rozdělení podle typu pomůcek (padák, balónky, noviny, kolíčky, kelímky aj.) a metodické poznámky pro učitele. Je určena učitelům tělesné výchovy a speciální pedagogiky, asistentům pedagoga, případně vychovatelům a pracovníkům volnočasových aktivit. Vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ i žáky se SVP.

Materiál nabízí pohybové hry, které rozvíjejí nejen motoriku, ale i sociální dovednosti, komunikaci a vztah ke spolužákům. V každé části jsou uvedeny jasné pokyny, časová dotace, potřebné pomůcky a možnosti obměn. Materiál je využitelný v běžné i speciální škole. Umožňuje diferencovaný přístup dle individuálních schopností žáků a přirozeně podporuje spolupráci a spoluzodpovědnost při organizaci pohybových činností. Didakticky promyšlené, metodicky přesné, přehledné, doplněné ilustracemi. Materiál podporuje aktivní zapojení žáků a učitelovu roli facilitátora.

Klíčové kompetence:

Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů.

Žák naslouchá pokynům, porozumí instrukcím učitele i spolužáků, přenáší informace do praxe.

Vzdělávací strategie: učitel formuluje úkoly jasně, umožňuje zpětné zopakování pokynů, vede k reflexi průběhu hry.

Klíčová kompetence – rozvíjí vztahy s ostatními – psychomotorické hry vyžadují spolupráci, komunikaci, podporu a důvěru.

Projevy žáka: spolupracuje, pomáhá slabším, projevuje empatii, dodržuje zásady bezpečnosti a ohleduplnosti.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.