Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Metodika představuje přehledně strukturovaný soubor psychomotorických her a aktivit využitelných ve školním prostředí. Zahrnuje úvod do psychomotoriky, zásady vedení her, rozdělení podle typu pomůcek (padák, balónky, noviny, kolíčky, kelímky aj.) a metodické poznámky pro učitele. Je určena učitelům tělesné výchovy a speciální pedagogiky, asistentům pedagoga, případně vychovatelům a pracovníkům volnočasových aktivit. Vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ i žáky se SVP.
Materiál nabízí pohybové hry, které rozvíjejí nejen motoriku, ale i sociální dovednosti, komunikaci a vztah ke spolužákům. V každé části jsou uvedeny jasné pokyny, časová dotace, potřebné pomůcky a možnosti obměn. Materiál je využitelný v běžné i speciální škole. Umožňuje diferencovaný přístup dle individuálních schopností žáků a přirozeně podporuje spolupráci a spoluzodpovědnost při organizaci pohybových činností. Didakticky promyšlené, metodicky přesné, přehledné, doplněné ilustracemi. Materiál podporuje aktivní zapojení žáků a učitelovu roli facilitátora.
Klíčové kompetence:
Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů.
Žák naslouchá pokynům, porozumí instrukcím učitele i spolužáků, přenáší informace do praxe.
Vzdělávací strategie: učitel formuluje úkoly jasně, umožňuje zpětné zopakování pokynů, vede k reflexi průběhu hry.
Klíčová kompetence – rozvíjí vztahy s ostatními – psychomotorické hry vyžadují spolupráci, komunikaci, podporu a důvěru.
Projevy žáka: spolupracuje, pomáhá slabším, projevuje empatii, dodržuje zásady bezpečnosti a ohleduplnosti.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025