Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce představuje didakticky efektivní a zároveň citlivý způsob, jak žákům přiblížit problematiku násilí a motivace pachatelů holocaustu. Úvodní fotografie z varšavského ghetta působí atraktivně a zároveň vyvolává otázky a emoce, které otevírají prostor pro kritickou práci se zdroji. Badatelská otázka „Proč to dělá?“ vede žáky k promýšlení motivací obyčejných lidí, kteří se podíleli na genocidě. Přínosným prvkem je doplňování myšlenkových bublin do fotografie – podporuje empatii, historickou představivost i reflexi vnímání druhého člověka. Velkou předností je také kombinace pramenů: autentická fotografie, biografický komiks, soudní výpověď a komentáře pamětníků. Díky tomu se žáci učí rozlišovat perspektivy, hodnotit důvěryhodnost zdrojů a vnímat časový odstup svědectví.
Kladně lze hodnotit přítomnost časové osy a biogramu, které pomáhají zasadit příběh Josefa Blöscheho do širšího kontextu vývoje nacistické ideologie a války. Lekce přispívá k rozvoji historického myšlení a klíčové kompetence k řešení problémů, protože žáci zvažují různé hypotézy o pohnutkách pachatele a argumentují na základě důkazů. Materiál přirozeně rozvíjí také kompetenci občanskou a k udržitelnosti, jelikož vede k pochopení mechanismů zla, poslušnosti a dehumanizace.
Bylo by vhodné upravit závěrečnou reflexi – otázka „Proč to dělá?“ by mohla být rozšířena o rovinu osobní odpovědnosti (Co to říká o nás? Jak podobným věcem čelit dnes?). Dále by bylo vhodné doplnit explicitnější vazbu na průřezové téma „Společnost pro všechny“, rozšířit prostor pro žákovskou diskusi a zvážit digitální variantu práce s fotografií (doplnění bublin online). Celkově se jedná o působivý a didakticky promyšlený vzdělávací zdroj, který spojuje historickou přesnost, etickou citlivost i autentický žákovský prožitek.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025