Materiál do výuky

Vojáci ve válce

5. 11. 2025
Autor
Doc. Mgr. Radmila Prchal-Pavlíčková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce vede žáky k zamýšlení nad otázkou „Proč lidé páchají násilí?“ na konkrétním příkladu vojáka SS Josefa Blöscheho z varšavského ghetta. Žáci analyzují slavnou fotografii chlapce se zdviženýma rukama a čtyři rozdílné výpovědi o téže události. Učí se rozlišovat různé perspektivy svědků, pachatelů i historiků a zkoumat, jak se mění hodnocení minulosti podle kontextu a časového odstupu. Lekce rozvíjí historické myšlení, kritické čtení pramenů a empatii.
Je určena pro 9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií (45 minut) a propojuje dějepis s občanskou výchovou a osobnostní a sociální výchovou.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
323.02 kB
PDF
blok-3_lekce-12_vojaci-ve-valce_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
1003.4 kB
PDF
blok-3_lekce-12_vojaci-ve-valce_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce představuje didakticky efektivní a zároveň citlivý způsob, jak žákům přiblížit problematiku násilí a motivace pachatelů holocaustu. Úvodní fotografie z varšavského ghetta působí atraktivně a zároveň vyvolává otázky a emoce, které otevírají prostor pro kritickou práci se zdroji. Badatelská otázka „Proč to dělá?“ vede žáky k promýšlení motivací obyčejných lidí, kteří se podíleli na genocidě. Přínosným prvkem je doplňování myšlenkových bublin do fotografie – podporuje empatii, historickou představivost i reflexi vnímání druhého člověka. Velkou předností je také kombinace pramenů: autentická fotografie, biografický komiks, soudní výpověď a komentáře pamětníků. Díky tomu se žáci učí rozlišovat perspektivy, hodnotit důvěryhodnost zdrojů a vnímat časový odstup svědectví.

Kladně lze hodnotit přítomnost časové osy a biogramu, které pomáhají zasadit příběh Josefa Blöscheho do širšího kontextu vývoje nacistické ideologie a války. Lekce přispívá k rozvoji historického myšlení a klíčové kompetence k řešení problémů, protože žáci zvažují různé hypotézy o pohnutkách pachatele a argumentují na základě důkazů. Materiál přirozeně rozvíjí také kompetenci občanskou a k udržitelnosti, jelikož vede k pochopení mechanismů zla, poslušnosti a dehumanizace.

Bylo by vhodné upravit závěrečnou reflexi – otázka „Proč to dělá?“ by mohla být rozšířena o rovinu osobní odpovědnosti (Co to říká o nás? Jak podobným věcem čelit dnes?). Dále by bylo vhodné doplnit explicitnější vazbu na průřezové téma „Společnost pro všechny“, rozšířit prostor pro žákovskou diskusi a zvážit digitální variantu práce s fotografií (doplnění bublin online). Celkově se jedná o působivý a didakticky promyšlený vzdělávací zdroj, který spojuje historickou přesnost, etickou citlivost i autentický žákovský prožitek.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.