Materiál do výuky

Voda pro všechny

29. 9. 2025
Autor
Karel Neuschl
Spoluautor
Tomáš Buriánek
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program Voda pro všechny se zaměřuje na poznávání vodáckého sportu, převážně pak základů vodní turistiky. Věnuje se bezpečnosti, výzbroji a výstroji a praktické výuce jízdy na kanoi. Pomáhá uvědomovat si širší souvislosti, např. důsledky chování jednotlivce v rámci skupiny při sjezdu řeky, důležitost správného vybavení a přípravy na samotný sjezd. Program je koncipovaný i pro děti se SVP.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
14.12 MB
PDF
Voda_pro_vsechny.pdf
Vzdělávací modul
6.9 MB
PDF
Priloha_2.1.1_Uvod-do-vodactvi.pdf
Vzdělávací modul
19.65 MB
PDF
Priloha_2.1.2_Nebezpeci-na-vode.pdf
Vzdělávací modul
41.61 MB
PDF
Priloha_2.2_Vodacka-vystroj-vyzbroj.pdf
Vzdělávací modul
65.93 MB
PDF
Priloha_2.3_Prakticka-Vyuka-vodackych-dovednosti.pdf
Vzdělávací modul
19.8 MB
PDF
Priloha_2.4_Zachrana-na-vode.pdf
Vzdělávací modul
4.12 MB
PDF
Priloha_2.5_Sjezd-useku-reky.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
7x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál je komplexně zpracovaný – propojuje teorii s rozsáhlou praktickou částí, je přiměřený věku cílové skupiny a důsledně reflektuje bezpečnost. Přidanou hodnotou je i jeho inkluzivní pojetí pro žáky se SVP. Díky rozmanité struktuře aktivit podporuje rozvoj širokého spektra klíčových kompetencí a nabízí zážitkový způsob učení.

Materiál je primárně vhodný pro učitele 2. stupně ZŠ a středních škol – především učitelé tělesné výchovy, ale i učitele, kteří organizují školy v přírodě, adaptační kurzy nebo projektové dny.

Specifické využití i pro učitele pracující se žáky se SVP – materiál nabízí metodické tipy, jak přizpůsobit program dětem s pohybovým nebo mentálním handicapem (např. zjednodušení aktivit, využití bazénu místo řeky, vyšší počet instruktorů).

Očekávané výstupy pro žáky díky rozvoji klíčových kompetencí (Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení, Přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí, Efektivně přispívá k úspěšné týmové spolupráci):

- znají základní teoretické i praktické zásady bezpečného pohybu na vodě,

- dokážou správně používat základní vodáckou výstroj a výzbroj (vesta, přilba, pádlo, loď),

- ovládají základní vodácké záběry a techniky,

- umí reagovat na nebezpečné situace na řece a znají zásady sebezáchrany i záchrany druhých,

- rozvíjejí týmovou spolupráci při vedení lodě v posádce a při skupinovém sjezdu,

- získají pozitivní vztah k přírodě a vodáckému sportu, včetně vnímání širších ekologických a společenských souvislostí,

- u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je posílen prvek inkluzivního zapojení a spolupráce.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

tematický celek

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.