Materiál do výuky

Válka ve Vietnamu

17. 12. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlmeier, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce žáky vede k tomu, aby dokázali porovnat různé dobové pohledy na válku ve Vietnamu a pochopili, proč se stejná historická událost může jevit odlišně podle role, zkušenosti a kontextu jednotlivých aktérů. Práce se svědectvími amerických i vietnamských účastníků války (dopisy, rozhovory a mediálními obrazy) žákům umožňuje sledovat, jak strach, propaganda, osobní ztráty či ideologie ovlivňují interpretaci konfliktu. Součástí je i analýza výstupů z HistoryLabu („Napalm Girl“) a tvorba myšlenkové mapy, která žáky vede ke zobecnění: co ovlivňuje náš obraz minulosti?
Lekce posiluje kritickou práci se zdroji a rozvíjí koncept dobových perspektiv.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
98.31 kB
PDF
blok-6_lekce-24_valka_ve_vietnamu_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
1.76 MB
PDF
blok-6_lekce-24_valka_ve_vietnamu_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Válka ve Vietnamu“ je didakticky náročný, ale kvalitně koncipovaný materiál, který žákům umožňuje porozumět tomuto konfliktu prostřednictvím různých dobových perspektiv a osobních svědectví jeho aktérů. Badatelská otázka (Co může ovlivňovat pohled na válku ve Vietnamu?) je vhodně provázána s prací se zdroji a vede žáky ke kritickému zkoumání mediálních sdělení, ideologických rámců i individuálních zkušeností vojáků, civilistů a účastníků veřejných protestů. Silnou stránkou lekce je kombinace mediálního obrazu války (cvičení HistoryLab – Napalm Girl) s autentickými textovými a obrazovými prameny, které ukazují lidský rozměr konfliktu a jeho dopady na jednotlivce i společnost.

Lekce zároveň výrazně přispívá k rozvoji Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí – žáky vede k přemýšlení o důsledcích politických i osobních rozhodnutí v podmínkách válečného konfliktu. Žáci se učí vnímat, že jednání jednotlivců i států má přímé a často nevratné dopady na životy druhých a že různé pohledy na tentýž konflikt mohou vycházet z odlišných hodnot, obav, ideologií či osobních zkušeností. Diskuse nad prameny podporuje schopnost zvažovat odpovědnost aktérů za své činy, aniž by se hodnocení zjednodušovalo na černobílé soudy.

Určitým rizikem lekce je její vysoká náročnost na pedagogické vedení. Bez cíleného strukturování závěrečné diskuse může dojít buď k relativizaci hodnocení („každý to viděl jinak“), nebo k převaze emocionálních reakcí nad analytickým zobecněním. Kontext války je záměrně podán rámcově, což posiluje práci s perspektivami, ale může vyžadovat doplnění či shrnutí klíčových souvislostí studené války. Lekci proto doporučuji zejména učitelům, kteří jsou připraveni aktivně vést diskusi směrem k pojmenování obecných faktorů ovlivňujících rozhodování a odpovědnost aktérů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.