Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce „Válka a mír na konci 30. let“ je strukturovanou badatelskou aktivitou, která nabízí žákům možnost porozumět složitým souvislostem politiky appeasementu a válečných příprav nacistického Německa. Cílem hodiny je analyzovat, jak tehdejší státníci – zejména Adolf Hitler a Neville Chamberlain – hovořili o míru a válce, a zhodnotit jejich skutečné motivace a důsledky jejich jednání. Lekce využívá širokou škálu zdrojů, včetně Hossbachova protokolu, projevu k vydavatelům a ukázek z filmu Mnichov: Na prahu války, což poskytuje žákům bohatý a atraktivní materiál k analýze a interpretaci.
Jedním z přínosů lekce je časová osa, která přehledně ilustruje klíčové události 30. let 20. století. Tato vizuální pomůcka pomáhá žákům zasadit jednotlivé události do širšího historického kontextu a pochopit dynamiku mezinárodních vztahů v období před druhou světovou válkou. Díky časové ose mohou lépe sledovat postupný přechod od politiky appeasementu k nevyhnutelnému konfliktu. Tato aktivita nejen rozvíjí porozumění souvislostem a dovednost orientace v chronologii, ale slouží jako důležitá opora pro žáky, a je vhodné ji doplnit výkladem učitele.
Na druhou stranu pracovní list obsahuje mnoho textových částí a úkolů, což může být pro některé žáky náročné. Doporučuje se zjednodušit nebo redukovat některé úkoly, případně rozdělit lekci do více částí, aby se žáci mohli soustředit na menší množství informací. Praktickým řešením by mohlo být přizpůsobení materiálu formou skupinové práce, kdy by se každá skupina žáků věnovala jinému zdroji a poté společně sdílela své závěry. Případně je možné některý ze zdrojů vynechat, přečíst či přiblížit výkladem a interpretací učitele.
Lekce žákům nabízí možnost hodnotit nejen fakta, ale také morální a politické dilema tehdejších vůdců. Tento přístup pomáhá rozvíjet kritické myšlení a schopnost formulovat podložené závěry, což jsou klíčové dovednosti pro moderní výuku dějepisu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025