Materiály do výuky základní vzdělávání Válka a mír na konci 30. let 20. století
Materiál do výuky

Válka a mír na konci 30. let 20. století

7. 2. 2025
Autor
Jaroslav Pinkas
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce se zaměřuje na analýzu postojů dvou klíčových vůdců Evropy na konci 30. let 20. století – Adolfa Hitlera a Nevilla Chamberlaina – a na kontrast mezi jejich rétorikou o míru a skutečnými cíli jejich politiky. Prostřednictvím práce s historickými prameny, včetně Hossbachova protokolu, projevů a dobových reflexí, žáci zkoumají motivace obou státníků, jejich postoje k válce a míru a dopad jejich politik na mezinárodní vztahy. Žáci jsou vedeni k rozlišení upřímných a manipulativních přístupů k otázkám míru, analyzují historické dokumenty a diskutují o politice appeasementu. Lekce klade důraz na porozumění historickému kontextu, kritické myšlení a schopnost vyvozovat závěry na základě podložených důkazů. Učitelům nabízí strukturovanou metodiku, která zahrnuje práci s různorodými prameny, vizuálními i textovými, a podporuje diskuzi o kladech a nedostatcích demokratických a totalitních systémů. Lekce zároveň otevírá možnost reflexe současných paralel a výzev mezinárodní politiky.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
98.64 kB
PDF
Valka_a_mir_na_konci_30.let_metodika.pdf
Pracovní list
478.73 kB
PDF
Valka_a_mir_na_konci_30.let_pracovni_list.pdf
Pracovní list
478.64 kB
PDF
Valka_a_mir_na_konci_30.let_pracovni_list_eco_CB.pdf
Pracovní list
504.89 kB
Dokument
Valka_a_mir_na_konci_30.let_evaluace.docx
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Lekce „Válka a mír na konci 30. let“ je strukturovanou badatelskou aktivitou, která nabízí žákům možnost porozumět složitým souvislostem politiky appeasementu a válečných příprav nacistického Německa. Cílem hodiny je analyzovat, jak tehdejší státníci – zejména Adolf Hitler a Neville Chamberlain – hovořili o míru a válce, a zhodnotit jejich skutečné motivace a důsledky jejich jednání. Lekce využívá širokou škálu zdrojů, včetně Hossbachova protokolu, projevu k vydavatelům a ukázek z filmu Mnichov: Na prahu války, což poskytuje žákům bohatý a atraktivní materiál k analýze a interpretaci.

Jedním z přínosů lekce je časová osa, která přehledně ilustruje klíčové události 30. let 20. století. Tato vizuální pomůcka pomáhá žákům zasadit jednotlivé události do širšího historického kontextu a pochopit dynamiku mezinárodních vztahů v období před druhou světovou válkou. Díky časové ose mohou lépe sledovat postupný přechod od politiky appeasementu k nevyhnutelnému konfliktu. Tato aktivita nejen rozvíjí porozumění souvislostem a dovednost orientace v chronologii, ale slouží jako důležitá opora pro žáky, a je vhodné ji doplnit výkladem učitele.

Na druhou stranu pracovní list obsahuje mnoho textových částí a úkolů, což může být pro některé žáky náročné. Doporučuje se zjednodušit nebo redukovat některé úkoly, případně rozdělit lekci do více částí, aby se žáci mohli soustředit na menší množství informací. Praktickým řešením by mohlo být přizpůsobení materiálu formou skupinové práce, kdy by se každá skupina žáků věnovala jinému zdroji a poté společně sdílela své závěry. Případně je možné některý ze zdrojů vynechat, přečíst či přiblížit výkladem a interpretací učitele.

Lekce žákům nabízí možnost hodnotit nejen fakta, ale také morální a politické dilema tehdejších vůdců. Tento přístup pomáhá rozvíjet kritické myšlení a schopnost formulovat podložené závěry, což jsou klíčové dovednosti pro moderní výuku dějepisu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.