Materiály do výuky základní vzdělávání Určování století a zdroje poznání minulosti
Materiál do výuky

Určování století a zdroje poznání minulosti

26. 2. 2009 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Medunová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

S pracovním listem si žáci zopakují století a připomenou základní zdroje získávání informací o minulosti.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
19.67 kB
Dokument
Určování století.odt
Pracovní list
62.5 kB
Dokument
Určování století.doc
Obsahuje
1x
Dokument
1x
Dokument

Hodnocení uživatelů

Štěpánka Švejdová
2. 3. 2009, 11:07
Archív je povolená dubleta. Ústav pro jazyk český říká: Platná Pravidla českého pravopisu doporučují psát mnohá slova se zakončením -en, -in, -iv, -iva, -ivum, -ivní, -emie, -erie apod. jen krátce. Podle Dodatku k Pravidlům ve slovech, kde Pravidla 1993 uvádějí jen psaní se samohláskou krátkou a předchozí Pravidla jen se samohláskou dlouhou, je psaní se samohláskou dlouhou rovněž správné. Dodatek tedy vrací více možností zápisu, ale bohužel za cenu drobných nejasností. Úvodní věta (5. bod Dodatku) není zcela v souladu s některými uvedenými příklady. Příklady se netýkají pouze slov psaných původně jen se samohláskou dlouhou, ale jsou zde zahrnuty i původní dublety (benzin/benzín, penicilin/penicilín, archiv/archív, pasivní/pasívní, citron/citrón, bižuterie/bižutérie apod.). Proto se respektuje dvojí možnost zápisu jak u slov psaných podle kodifikace z roku 1957 jen se samohláskou dlouhou (balón, faraón), tak psaných dlouze i krátce (benzín/benzin, vitamín/vitamin, acetylén/acetylen, vagón/vagon, kamión/kamion).

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština