Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce „Únor 1948“ rozvíjí historickou gramotnost a kritické myšlení žáků prostřednictvím analýzy dvou odlišných mediálních ztvárnění únorového převratu – ze seriálů Gottwald (1986) a České století (2013). Badatelská otázka „Jak se liší znázornění únorové krize?“ vede žáky k reflexi toho, jak média a ideologie ovlivňují obraz minulosti.
Metodika jasně formuluje cíle lekce: porovnat zdroje, porozumět ideologickým rámcům a zasadit událost do širšího historického kontextu. Pracovní list navazuje na videoanalýzu a vede žáky k samostatné interpretaci. Multimediální forma a atraktivní zpracování činí téma přístupným a relevantním.
Didaktická síla spočívá v kombinaci historického obsahu, mediálního vzdělávání a badatelského přístupu. Slabinou je rozsah pracovního listu (5 stran), doporučuje se zestručnění. Pro efektivní využití lekce je vhodná přípravná výkladová hodina k upevnění faktografie.
Lekce rozvíjí klíčovou kompetenci k řešení problémů, konkrétně OVU KRP-VED-000-ZV9-001: Analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání. Žák zvažuje různé výklady historických událostí a jejich věrohodnost. Učitel nabízí různé interpretační rámce a podporuje žáky v samostatném formulování závěrů.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025