Materiály do výuky základní vzdělávání Únorová krize a nástup komunistické diktatury
Materiál do výuky

Únorová krize a nástup komunistické diktatury

19. 6. 2025
Autor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Badatelská lekce se zabývá proměnou obrazu tzv. „Vítězného února“ roku 1948 v televizní tvorbě. Po seznámení se základním kontextem únorové krize žáci analyzují a porovnávají dvě videoukázky znázorňující přijetí demise demokratických ministrů prezidentem Benešem, z nichž první pochází z roku 1986 a druhá z roku 2013. Na základě své práce a s přihlédnutím k informacím z doprovodných textů identifikují rozdíly a podobnosti mezi dvěma různými popkulturními obrazy jedné historické události.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
91.81 kB
PDF
Unor_1948_-_metodika.pdf
Pracovní list
837.68 kB
PDF
Unor_1948_-_pracovni_list.pdf
Pracovní list
837.59 kB
PDF
Unor_1948_-_pracovni_list_CB.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Únor 1948“ rozvíjí historickou gramotnost a kritické myšlení žáků prostřednictvím analýzy dvou odlišných mediálních ztvárnění únorového převratu – ze seriálů Gottwald (1986) a České století (2013). Badatelská otázka „Jak se liší znázornění únorové krize?“ vede žáky k reflexi toho, jak média a ideologie ovlivňují obraz minulosti.

Metodika jasně formuluje cíle lekce: porovnat zdroje, porozumět ideologickým rámcům a zasadit událost do širšího historického kontextu. Pracovní list navazuje na videoanalýzu a vede žáky k samostatné interpretaci. Multimediální forma a atraktivní zpracování činí téma přístupným a relevantním.

Didaktická síla spočívá v kombinaci historického obsahu, mediálního vzdělávání a badatelského přístupu. Slabinou je rozsah pracovního listu (5 stran), doporučuje se zestručnění. Pro efektivní využití lekce je vhodná přípravná výkladová hodina k upevnění faktografie.

Lekce rozvíjí klíčovou kompetenci k řešení problémů, konkrétně OVU KRP-VED-000-ZV9-001: Analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání. Žák zvažuje různé výklady historických událostí a jejich věrohodnost. Učitel nabízí různé interpretační rámce a podporuje žáky v samostatném formulování závěrů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo