Materiály do výuky základní vzdělávání Únorová krize a nástup komunistické diktatury
Materiál do výuky

Únorová krize a nástup komunistické diktatury

19. 6. 2025
Autor
Mgr. Jaroslav Pinkas, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Badatelská lekce se zabývá proměnou obrazu tzv. „Vítězného února“ roku 1948 v televizní tvorbě. Po seznámení se základním kontextem únorové krize žáci analyzují a porovnávají dvě videoukázky znázorňující přijetí demise demokratických ministrů prezidentem Benešem, z nichž první pochází z roku 1986 a druhá z roku 2013. Na základě své práce a s přihlédnutím k informacím z doprovodných textů identifikují rozdíly a podobnosti mezi dvěma různými popkulturními obrazy jedné historické události.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
91.81 kB
PDF
Unor_1948_-_metodika.pdf
Pracovní list
837.68 kB
PDF
Unor_1948_-_pracovni_list.pdf
Pracovní list
837.59 kB
PDF
Unor_1948_-_pracovni_list_CB.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Únor 1948“ rozvíjí historickou gramotnost a kritické myšlení žáků prostřednictvím analýzy dvou odlišných mediálních ztvárnění únorového převratu – ze seriálů Gottwald (1986) a České století (2013). Badatelská otázka „Jak se liší znázornění únorové krize?“ vede žáky k reflexi toho, jak média a ideologie ovlivňují obraz minulosti.

Metodika jasně formuluje cíle lekce: porovnat zdroje, porozumět ideologickým rámcům a zasadit událost do širšího historického kontextu. Pracovní list navazuje na videoanalýzu a vede žáky k samostatné interpretaci. Multimediální forma a atraktivní zpracování činí téma přístupným a relevantním.

Didaktická síla spočívá v kombinaci historického obsahu, mediálního vzdělávání a badatelského přístupu. Slabinou je rozsah pracovního listu (5 stran), doporučuje se zestručnění. Pro efektivní využití lekce je vhodná přípravná výkladová hodina k upevnění faktografie.

Lekce rozvíjí klíčovou kompetenci k řešení problémů, konkrétně OVU KRP-VED-000-ZV9-001: Analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání. Žák zvažuje různé výklady historických událostí a jejich věrohodnost. Učitel nabízí různé interpretační rámce a podporuje žáky v samostatném formulování závěrů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.