Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce „Únor 1948“ rozvíjí historickou gramotnost a kritické myšlení žáků prostřednictvím analýzy dvou odlišných mediálních ztvárnění únorového převratu – ze seriálů Gottwald (1986) a České století (2013). Badatelská otázka „Jak se liší znázornění únorové krize?“ vede žáky k reflexi toho, jak média a ideologie ovlivňují obraz minulosti.
Metodika jasně formuluje cíle lekce: porovnat zdroje, porozumět ideologickým rámcům a zasadit událost do širšího historického kontextu. Pracovní list navazuje na videoanalýzu a vede žáky k samostatné interpretaci. Multimediální forma a atraktivní zpracování činí téma přístupným a relevantním.
Didaktická síla spočívá v kombinaci historického obsahu, mediálního vzdělávání a badatelského přístupu. Slabinou je rozsah pracovního listu (5 stran), doporučuje se zestručnění. Pro efektivní využití lekce je vhodná přípravná výkladová hodina k upevnění faktografie.
Lekce rozvíjí klíčovou kompetenci k řešení problémů, konkrétně OVU KRP-VED-000-ZV9-001: Analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání. Žák zvažuje různé výklady historických událostí a jejich věrohodnost. Učitel nabízí různé interpretační rámce a podporuje žáky v samostatném formulování závěrů.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025