Materiál do výuky

Úměrnost

25. 11. 2025
Autor
Mgr. Marie Daňková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní list je zaměřen na procvičení a porovnání přímé a nepřímé úměrnosti. Žáci rozlišují oba typy vztahů, řeší jednoduché slovní úlohy a znázorňují závislosti graficky. Materiál vede žáky k pochopení principu úměrnosti a k rozvoji schopnosti interpretovat matematické vztahy v kontextu praktických situací.
Lekce je nachystána pro 2. stupeň ZŠ. Zvládnou ji děti 7. tříd (sekundy) i vyšších ročníků. K jejímu řešení stačí základní znalosti o úměrnosti a rýsování grafů v soustavě souřadnic. Lekci je možné použít pro jednotlivce, i pro skupiny žáků. Časová náročnost je minimálně dvě vyučovací hodiny.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.39 MB
PDF
MAT-27-dan-umernost.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list rozvíjí dovednost žáků rozlišovat a aplikovat přímou a nepřímou úměrnost. Prostřednictvím řešení slovních úloh a grafického znázornění závislostí žáci upevňují pochopení vztahů mezi veličinami a procvičují matematické vyjádření reálných situací. Materiál podporuje rozvoj logického myšlení, schopnost analyzovat data a interpretovat výsledky v souvislostech.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – se učitel při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost, během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci, a využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žák se dorozumívá v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci, formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí, v běžných komunikačních situacích záměrně uzpůsobuje svoje vyjadřování tak, aby negativně nepůsobil na myšlení a prožívání druhých.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.