Materiály do výuky základní vzdělávání Účtenka 1 – početní operace s desetinnými čísly
Materiál do výuky

Účtenka 1 – početní operace s desetinnými čísly

4. 12. 2025
Autor
Mgr. Jana Sochořová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní list je zaměřen na práci s reálnými daty z běžného života – konkrétně s informacemi z účtenky, je určen pro nadané žáky. Žáci analyzují naskenovanou účtenku, vyhledávají v ní potřebné údaje, provádějí základní matematické operace s desetinnými částkami a doplňují chybějící informace. Materiál rozvíjí finanční gramotnost, schopnost číst a interpretovat údaje z běžných dokumentů a aplikovat matematické znalosti v praktickém kontextu.
Výukový materiál je určen pro studenty primy (6. třídy), je využíván ve skupině 16 studentů. Lze ho ale použít i pro jednotlivce, popř. větší skupinu. Časová náročnost pracovního listu je jedna vyučovací hodina.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.17 MB
PDF
MAT-03-scho-uctenka1.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list rozvíjí matematickou a finanční gramotnost žáků prostřednictvím práce s reálnými daty. Žáci analyzují údaje uvedené na účtence, provádějí výpočty s částkami, ověřují správnost údajů a doplňují chybějící informace. Materiál podporuje porozumění významu finančních dokumentů, rozvíjí přesnost při práci s čísly a propojuje matematické dovednosti s praktickým životem.

Součástí pracovního listu jsou i hypertextové odkazy na interaktivní procvičování nebo rozdělení do skupin. Žáci mohou pracovat nejen na počítači, ale odkazy se dají sdílet i přes QR kód a žáci mohou pracovat na svém mobilu. V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – lze využít následující vzdělávací strategii učitele: využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žádoucí je tento projev aktivity žáka: formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence digitální – digitální vývoj a inovace – lze využít následující vzdělávací strategii učitele: vybírat do výuky aktivity, ve kterých mají žáci příležitost seznamovat se s pro ně novými digitálními technologiemi. Žádoucí je tento projev aktivity žáka: reflektovat využití digitálních technologií s cílem identifikovat efektivní a neefektivní postupy při řešení daného problému.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.