Materiály do výuky základní vzdělávání Úcta k životu – základ pro demokratickou kulturu (lekce pro 3.–5. ročník ZŠ)
Materiál do výuky

Úcta k životu – základ pro demokratickou kulturu (lekce pro 3.–5. ročník ZŠ)

20. 10. 2025
Autor
Mgr. Markéta Rumpíková
Spoluautoři
Mgr. Sára Černá
Mgr. Pavlína Vaculíková
Mgr. Daniela Váňová
Mgr. Michaela Pachelová
Mgr. Jana Řezníčková
Mgr. Pavlína Vaculíková
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál je určen žákům 3.–5. ročníku základní školy a víceletých gymnázií. Prostřednictvím osmi lekcí se děti seznamují se sedmi klíčovými oblastmi, které podle J. A. Komenského utvářejí lidskou společnost – vládou, médii, podnikavostí, vírou, vzděláním, uměním a rodinou. Materiál rozvíjí kritické myšlení, schopnost spolupráce a občanskou gramotnost. Využívá metody dramatizace, práce s příběhem, diskuse i praktické úkoly a klade důraz na prožitek a reflexi. Součástí jsou také metodické poznámky pro práci se žáky se specifickými poruchami učení. Je koncipován tak, aby podporoval hodnoty demokratické kultury, rozvíjel osobní odpovědnost a posiloval respekt k tradicím i kulturnímu dědictví.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
682.21 kB
PDF
Vzdelavaci_program_pro_3._-_5._rocnik_ZS.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál je kvalitně zpracovaný vzdělávací program rozvíjející občanské, sociální a komunikační kompetence žáků. Komplexně pojímá a propojuje témata vlády, médií, podnikavosti, víry, vzdělání, umění a rodiny, inspirovaná Komenským. Podporuje kritické myšlení, pravdivost, odpovědnost a respekt k druhým. Využívá interaktivní metody: dramatizaci, diskuzi, práci s příběhem, skupinové aktivity, reflexe. Ke každé lekci jsou volně přístupné metodiky, pracovní listy, prezentace i videa (na webu projektu). Materiál zahrnuje i metodické poznámky pro žáky se specifickými poruchami učení. Je nutné upozornit, že materiál vyžaduje zkušeného pedagoga, zejména pro efektivní vedení diskuze a reflexe je potřeba dobrá metodická připravenost.

Téma víry může být ve veřejných školách citlivé, i když je prezentováno kulturně-historicky, nikoli nábožensky.

Učitel v rámci Klíčové kompetence – rozvíjí vztahy s ostatními – poskytuje prostor pro argumentaci názorů a sdílení, přehodnocení vlastních názorů a zpětnou vazbu. Žák sdílí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.

V rámci Klíčové kompetence – uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí – učitel vytváří prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuje respektující přístup a vede k němu důsledně žáky, nekritizuje žáka za názor. Žák vědomě vstupuje do situací, kdy za něco přebírá svůj díl odpovědnosti a hodnotí dopady svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

výklad

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.