Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál je kvalitně zpracovaný vzdělávací program rozvíjející občanské, sociální a komunikační kompetence žáků. Komplexně pojímá a propojuje témata vlády, médií, podnikavosti, víry, vzdělání, umění a rodiny, inspirovaná Komenským. Podporuje kritické myšlení, pravdivost, odpovědnost a respekt k druhým. Využívá interaktivní metody: dramatizaci, diskuzi, práci s příběhem, skupinové aktivity, reflexe. Ke každé lekci jsou volně přístupné metodiky, pracovní listy, prezentace i videa (na webu projektu). Materiál zahrnuje i metodické poznámky pro žáky se specifickými poruchami učení. Je nutné upozornit, že materiál vyžaduje zkušeného pedagoga, zejména pro efektivní vedení diskuze a reflexe je potřeba dobrá metodická připravenost.
Téma víry může být ve veřejných školách citlivé, i když je prezentováno kulturně-historicky, nikoli nábožensky.
Učitel v rámci Klíčové kompetence – rozvíjí vztahy s ostatními – poskytuje prostor pro argumentaci názorů a sdílení, přehodnocení vlastních názorů a zpětnou vazbu. Žák sdílí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.
V rámci Klíčové kompetence – uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí – učitel vytváří prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků, sám uplatňuje respektující přístup a vede k němu důsledně žáky, nekritizuje žáka za názor. Žák vědomě vstupuje do situací, kdy za něco přebírá svůj díl odpovědnosti a hodnotí dopady svého každodenního jednání na ostatní lidi a svět.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025