Materiály do výuky základní vzdělávání Učíme se příběhem III
Materiál do výuky

Učíme se příběhem III

18. 9. 2025
Autor
Mgr. Šárka Brzková
Spoluautor
et al.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Program pro žáky 8. a 9. tříd se zabývá šesti tematickými okruhy z oblasti naratologických kategorií a má pevnou strukturu. Základní jednotkou každého programu je čtenářská lekce. Cílem programu je naučit žáky hlubším způsobem přemýšlet o textu, a to s využitím termínů z literární teorie, které mohou následně využít při studiu na střední škole, resp. při maturitní zkoušce.

Program je koncipován na celý školní rok, ale lze z něj vybrat i jednotlivé lekce a zařadit je podle potřeb učitele. Program probíhá ve spolupráci s místní knihovnou. Díky konkrétním úlohám je materiál snadno využitelný nejen v hodinách českého jazyka, ale i v dějepise (časová osa událostí), občanské výchově (diskuse o hodnotách postav) či výtvarné a dramatické výchově (vizualizace prostoru a charakterů).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
10.52 MB
PDF
Ucime_se_pribehem_III_8-9_metodika.pdf
Pracovní list
5.92 MB
PDF
PS_Ucime_se_ur_III_k_tisku.pdf
Metodika
4.87 MB
Archiv
Ucime_se_pribehem_III.zip

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
1x
Archiv
Komentář recenzenta

Materiál „Učíme se příběhem III“ má vysokou didaktickou hodnotu díky konkrétně připraveným pracovním listům. Žáci v nich například sestavují tabulku charakteristik literární postavy a učí se rozlišovat mezi přímou a nepřímou charakteristikou. Při práci s událostí vystřihují a řadí jednotlivé události příběhu na časovou osu, určují, které jsou jádrové a které satelitní, a vysvětlují jejich funkci. V lekci o prostoru vyprávěného světa vypisují z textu pasáže, které prostor naznačují, a přiřazují k nim konkrétní prostředky (popis, pohyb postavy, zvuk, klíčové slovo). Tyto činnosti podporují hluboké porozumění textu, kritické myšlení a schopnost interpretace.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.